-A A +A
10.8.2017

112-hätätekstiviesti käyttöön tänä vuonna

• hätäkeskuksen työntekijöitä pöytien ääressä
    Kuva: Hätäkeskuslaitos.
Pitkään odotettu valtakunnallinen 112-hätätekstiviestipalvelu otetaan käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä. Palvelu edellyttää käyttäjältä ennakkorekisteröitymistä. Tulevasta palvelusta tiedotetaan syksyn kuluessa sekä Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolla että Kuurojen Liiton ja Kuuloliiton viestinnän kanavissa.

Tuleva Hätäkeskuslaitoksen ylläpitämä 112-hätätekstiviestipalvelu edellyttää käyttäjältä ennakkorekisteröitymistä mahdollisten aiheettomien hälytysten välttämiseksi. Aikataulullisesti käyttöönoton suunnitelma on seuraava: ennakkorekisteröityminen Suomi.fi:n kautta avataan lokakuun alussa ja itse palvelu joulukuun alussa. Palvelun avauduttua rekisteröityneillä on mahdollisuus tehdä hätäilmoitus tekstiviestillä kaikkialta Suomesta Ahvenanmaata lukuun ottamatta käyttäen yleistä hätänumeroa 112. Alueelliset hätätekstiviestinumerot poistetaan käytöstä valtakunnallisen numeron käyttöönoton jälkeen.

Hätätekstiviestipalvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan itse puhetta. Palveluun voi kuitenkin rekisteröityä kuka tahansa.

Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo, että teknisesti järjestelyt ovat loppusuoralla eikä aikataulua viivästyttäviä tekijöitä ole tässä vaiheessa ennen lopputestauksia tullut esiin. Hätätekstiviestipalvelu numeroon 112 toteutetaan erillisratkaisuna nykyiseen ELS-hätäkeskustietojärjestelmään uuden ERICA-järjestelmän käyttöönoton viivästyttyä. Hätätekstiviestien vastaanotto keskitetään Turun hätäkeskukseen, josta ne ohjataan muihin hätäkeskuksiin.

Pitkään odotettu palvelu

Kuuloliiton ja Kuurojen Liiton sekä Hätäkeskuslaitoksen edustajat pohtivat Turussa 9.8. pidetyssä tilaisuudessa palvelun avaamiseen liittyviä viestintä- ja yhteistyötarpeita. Kuurojen Liitosta kokoukseen osallistuivat erityisasiantuntijat Marika Rönnberg ja Antti Mäkipää sekä Viittomakielisen kirjaston assistentti Laura Lindvall, Kuuloliiton edustajana oli erityisasiantuntija Sami Virtanen.  Yksityiskohtaista tiedotusta palvelusta ja ennakkorekisteröitymisestä julkaistaan syksyn kuluessa Hätäkeskuslaitoksen sivulla 112.fi sekä liittojen viestinnän kanavissa. Myös Kuurojen Liiton Viittomakielinen kirjasto on tuottamassa hätätilanteita laajemmin koskevaa aineistoa viittomakielisille sekä palo- ja ensihoidon henkilökunnalle.

112-hätätekstiviestipalvelun käyttöönoton pitkä viivästyminen on nostattanut kriittistä keskustelua niin viittomakielisten kuurojen yhteisössä kuin huonokuuloisten ja kuuroutuneiden keskuudessa. Järjestöjen edunvalvonnassa palvelun saavutettavuus on pitkään ollut yksi kärkitavoitteista. Kevään aikana hätätekstiviestipalvelun käyttöönotto on ollut esillä myös eduskunnassa, kun vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto ja perussuomalaisten kansanedustaja Kari Kulmala tekivät asiasta kirjalliset kysymykset. Sisäministeri Paula Risikko on vastauksissaan vahvistanut palvelun tulevan käyttöön tämän vuoden aikana ja tuonut myös esiin palvelun jatkokehityksen näkymiä. Myös eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto on selvittänyt hätätekstiviestipalvelun puutteita. Lainsäädännöllisesti palvelua raamittaa erityisesti toukokuussa 2015 uudistettu laki hätäkeskustoiminnasta.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhteystietomme