12.10.2018

Ehdota vuoden viittomakieliteko 2018 -tunnustuspalkinnon saajaa

Vuoden viittomakieliteko 2018 -tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, nostanut viittomakieliä näkyville ja edistänyt näin Suomen viittomakielten asemaa kuluvana vuonna.

Palkinto luovutetaan vuosittain Viittomakielen päivänä eli 12. helmikuuta, joka on myös kuurojenopetuksen isän, C. O. Malmin (1826-1863) syntymäpäivä. Kuka tahansa voi ehdottaa palkinnon saajaa ja perustella, miksi tämä henkilö tai taho olisi sopiva palkinnon saaja. Palkinnon saajan valintaa käsitellään Kuurojen Liiton hallituksen kokouksessa marraskuussa.

Aikaisemmat palkintojen saajat:

2009: kansanedustaja Erkki Virtanen, 2010: Rikalan perhe, 2011: Kirkkohallituksen viittomakielen kääntäjät, Tarja Sandholm ja Tomas Uusimäki, 2012: Suomen kansallisooppera, 2013: lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula, 2014: kansanedustaja Mikaela Nylander, 2015: ihmisoikeusaktivisti Katja Merentie, 2016: Yle, 2017: kirjailija Juhana Salonen

Ehdotukset tulee lähettää osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi 11.11.2018 mennessä.