-A A +A
19.5.2017

Euroopan kuurojen liitot koolla Maltalla

• Jaana Aaltonen ja Jari Malkamäki edustavat Kuurojen Liittoa.
Tänä viikonloppuna on luvassa European Union of the Deaf – EUD:n yleiskokous Maltalla. Paikalla on lukuisia kuurojen liittoja ympäri Euroopan. Viikonlopun ohjelmistoon kuuluu workshop, seminaari ja varsinainen yleiskokous.

Tämänpäiväisen seminaarin teemana on European pillar of social rights. Päivän aikana käsitellään muun muassa viittomakielten asemaa ja kuurojen pakolaisten tilannetta Euroopassa. Paikalla ovat Euroopan kuurojen liittojen lisäksi lukuisat yhteistyökumppanit, kuten Kuurojen Maailmanliitto WFD, Euroopan Kuurosokeiden liitto EDbU, Euroopan viittomakielen tulkkien yhteistyöelin EFSLI, Euroopan Kuurojen nuorten liitto EUDY ja Euroopan Kuurojen Urheilujärjestö EDSO. Suomen Kuurojen Liittoa edustavat puheenjohtaja Jaana Aaltonen ja hallituksen jäsen Jari Malkamäki.

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen on ehdolla EUD:n puheenjohtajaksi. Kyseessä olisi hänen toinen kautensa, sillä Jokinen on toiminut EUD:n puheenjohtajana 2013-2017. Sitä ennen Jokinen on ollut EUD:n varapuheenjohtaja vuosina 1998-2003.

EUD:n hallitukseen tulee joitakin uudistuksia, sillä muun muassa nykyinen varapuheenjohtaja Humberto Insolera on päättänyt olla asettumatta ehdolle EUD:n hallitukseen. Hänet nimittäin on vastikään valittu Euroopan Vammaisfoorumin EDF:in hallitukseen.

Maltan tapahtumia voit seurata EUD:n kanavista.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhteystietomme