12.6.2018

Harhaanjohtavaa rahankeruuta liikkeellä

• Kuurojen Liiton logo
Usean vuoden ajalta tuttua ilmiötä on taas liikkeellä, kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla tapahtuu rahankeräystä, joissa kerääjät esittelevät itsensä kuuroiksi tai sanovat keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Tämä ei ole Kuurojen Liiton toimintaa.

Kuurojen Liittoon tulee aina välillä yhteydenottoja kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla tapahtuvasta rahankeräyksestä. Viimeisimmän yhteydenoton mukaan tällaista on tapahtunut Tampereen suunnalla.

Kerääjät esittelevät itsensä lapuilla kuuroiksi ja kertovat keräävänsä rahaa itselleen tai muuten kuurojen hyväksi. Joskus näitä kerääjiä ilmestyy myös kotiovelle. Kuurojen Liitto korostaa, että tämä rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa.

Kuurouteen vetoava kaupustelu ja kerjääminen on ilmiönä valitettavan tuttu jo usean vuoden ajalta. Toisinaan tapausten yhteydessä on havaittu viitteitä ulkomailta organisoidusta toiminnasta; usein asianomaiset eivät edes olleet kuuroja. Kuurojen Liitto näkee vaarana, että tämänkaltainen rahankeräys sekoitetaan liiton viralliseen varainhankintaan.

Suomessa järjestöjen varainhankinta on luvanvaraista ja tarkasti säädeltyä toimintaa. Kuurojen Liitolla on viranomaisten myöntämä keräyslupa.