1.12.2017

Hätätekstiviestejä voi tästä lähtien lähettää suoraan hätänumeroon 112

On koittanut päivä jota kuurojen yhteisö on odottanut pitkään - hätäilmoituksen voi nyt lähettää tekstiviestillä suoraan hätänumeroon 112. Käyttäjän pitää rekisteröityä ennakkoon hätätekstiviestipalveluun. Rekisteröityminen on mahdollista 1.12.2017 alkaen ja samana päivänä hätätekstiviestipalvelu aloittaa toimintansa.

Tähän asti on käytetty vanhoja aluekohtaisia hätätekstiviestinumeroita. Turvallisuuden takaamiseksi vanhat numerot säilyvät rinnakkaisessa käytössä 112-numeron kanssa vuoden 2018 loppuun asti.

Uuteen järjestelmään rekisteröitymistä on pidetty tärkeänä järjestelmään kohdistuvan ilkivallan välttämiseksi ja palvelun turvaamiseksi. Ennakkorekisteröinti tehdään Suomi.fi-sivustolla, ja se edellyttää vahvaa tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen.

Ennakkorekisteröinnissä tallennetaan käyttäjän täydellinen nimi ja henkilötunnus, käyttäjän osoite ja sähköpostiosoite sekä käyttäjän puhelinnumero.

Hätäilmoituksen voi lähettää vain tekstiviestillä, ei esimerkiksi Whatsapp-viestillä. Hymiöt ja kuvat eivät toimi hätätekstiviestipalvelussa.

Miten palvelu toimii?

Hätätekstiviestipalvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palveluun voi kuitenkin rekisteröityä kuka tahansa.

Hätäkeskuspäivystäjä joutuu tekstiviesteissä kysymään avuntarvitsijalta samat perustiedot kuin hätäpuhelun aikana ja tekemään lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Hätätilanteessa nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä.

Mistä saan lisätietoja?

Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolta löytyy mm. tiedot palvelusta ja kysymys-vastaus-lista.

Hätäkeskuslaitokselta on tulossa viittomakielistä tiedotusmateriaalia tekstiviestipalvelusta.

Lisätiedoissa kannattaa olla yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen.

Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot