10.10.2018

Ikuinen haava – viittomakielinen novelli kertoo nuoren naisen tarinan 1920-luvulta

Suomalaisen kirjallisuuden päivää vietetään 10. lokakuuta. Juhlapäivänä Viittomakielinen kirjasto julkaisee vavahduttavan, tositapahtumiin perustavan viittomakielisen novellin kuurosta naisesta ja avioparista Suomessa vuonna 1928. Novelli on omistettu aborttiin kuolleiden naisten muistolle.

Viittomakielisen kirjaston suomalaisen kirjallisuuden päivänä julkaisema uutuus Ikuinen haava perustuu tositapahtumiin. Tarina syntyi haastatteluissa, joissa tarinan kuuro nainen kertoi oman perheensä koskettavan tarinan. Kertoja tapasi naisen monta kertaa ja vähitellen novelli sai viittomakielisen muotonsa. Videolla nähtävät valokuvat ovat oikeita valokuvia novellin henkilöistä

Ikuinen haava on omistettu aborttiin kuolleiden naisten muistolle. Novelli on tekstitetty suomeksi ja englanniksi.

Suomalaisen kirjallisuuden päivää vietetään Aleksis Kiven päivänä 10. lokakuuta. Osa maamme kirjallisuutta on myös viittomakielinen kirjallisuus. Viittomakielinen kirjallisuus on videomuotoista - elävää kuvaa, sillä viitotuille kielille ei ole kehittynyt yleisesti käytettyä kirjoitusjärjestelmää. Kuurojen Liiton Viittomakielinen kirjasto tuottaa ja julkaisee viittomakielistä kirjallisuutta.

Hyödyllisiä linkkejä