2.7.2018

Kela-taksien tilaamiseen muutoksia heinäkuun alusta lähtien

Kela korvaa 1. heinäkuuta lähtien vain matkat, jotka on tilattu alueellista Kela-taksinumeroista. Kuurot voivat tilata taksin tekstiviestillä. Ensimmäisen tilauksen yhteydessä annetaan myös asiakastiedot. Tekstiviestinumerot kannattaa tarkastaa, koska joillakin alueilla niihin on tullut muutoksia.

Heinäkuun alusta lähtien taksimatkasta saa Kela-korvauksen pelkästään alueellisista tilausnumeroista tilatuista matkoista. Muilla takseilla tehtyjä matkoja Kela ei korvaa. Omavastuu matkasta on 25 euroa. Taksimatkasta on oikeus saada Kela-korvaus silloin, kun terveydentila tai puutteelliset liikenneyhteydet edellyttävät taksin käyttöä.

Taksinumerot kannattaa tarkistaa Kelan verkkosivulta, sillä osalla alueista taksinumerot pysyvät ennallaan ja osalla alueista ne ovat muuttuneet. Alueelliset tilausnumerot tekstiviesteille löytyvät Kelan verkkosivulta. Kelan sivulta löytyvät myös yleisohjeet taksin tilaamiseen. Myös sen sivun lopusta pääsee tekstiviestinumeroihin otsikon 'Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat' alta. Linkit Kelan verkkosivuille löytyvät jutun lopusta.

Kuurot ja puhevammaiset voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä.

Kuurot taksiasiakkaat voivat tilata niin kutsutun Kela-taksin tekstiviestillä. Ensimmäisen tilauksen yhteydessä asiakkaan tulee antaa palvelun järjestäjälle tarkemmat asiakastiedot. Myös tämän voi tehdä tekstiviestillä. Palveluohjaaja Mervi Nevalainen Kuurojen Liitosta muistuttaa, että halutessaan tilauksia voi tehdä myös puhelimitse tulkin välityksellä.

– Jos tietää jo ennakkoon tarvitsevansa taksia, toki taksiasiat voi hoitaa myös soittamalla tulkin välityksellä tai käyttää vaikka etätulkkauspalvelua.

Kela-taksin voi tilata tarvittaessa jo kaksi viikkoa ennen matkustustarvetta.

Hyödyllisiä linkkejä