-A A +A
2.12.2017

Koko Suomi viittoo -kampanja huipentui Senaatintorilla

Sadat ihmiset kokoontuivat Helsingin Tuomiokirkon portaille joulukuun toisena päivänä viittomaan yhdessä Maamme-laulun. Samalla tehtiin epävirallinen yhdessä viittomisen ennätys. Koko Suomi viittoo -kampanja on innostanut pitkin syksyä ihmisiä viittomaan Maamme-laulua myös sosiaalisessa mediassa.

Senaatintorilla Maamme nähtiin tänään sekä suomalaisella että suomenruotsalaisella viittomakielellä. Birgitta Wallvik viittoi laulun äidinkielellään eli suomenruotsaisella viittomakiellä.

- Hienoa, että saatiin kaksi kansallista viittomakieltä näkyville yhtä aikaa!

Hilla Biese kertoi, että viitottua Maamme-laulua oli opeteltu koulussa – vaikkakin vähän väärin. Hilla oli kuitenkin tarkistanut viittomisen äidin kanssa Kuurojen Liiton opetusvideoista ennen tämän päivän tilaisuutta. Tänään porukassa oli ollut sitten kiva viittoa mukana. Soile Guajardo yllättyi siitä, miten paljon paikalle lopulta tuli viittojia.  Senaatintorilla viittomista katselleet Marjo Peni ja Lasse Hellgren olivat tulleet mukaan, kun Hellgrenin tytär osallistui viittomiseen.  Heihin tapahtuma teki suuren vaikutuksen.

Kuurojen Liitto haluaa kiittää lämpimästi kaikkia Koko Suomi viittoo –kampanjaan niin sosiaalisessa mediassa kuin tänään Tuomiokirkon portailla osallistuneita. Te teitte tästä kampanjasta upean!

Kuurojen Liiton tiedottaja ja kampanjaidean äiti Tiina Vihra sanoo yllättyneensä positiivisesti siitä, miten monet ihmiset ovat lähteneet kampanjaan mukaan. Sosiaalisessa mediassa on nähtävillä julkkisten, koululuokkien, erilaisten harrastusryhmien ja yksityisten ihmisten tekemiä hienoja videoita. Viittomaan ovat innostuneet niin kuurot kuin kuulevatkin. Videoita voi etsiä käyttämällä hashtagia  #kokosuomiviittoo. Tiina Vihra iloitsee siitä, että väkeä riitti myös päätöstapahtumaan:

- Arvioisin, että paikalla on noin 400-500 ihmistä viittomassa. Eli epävirallinen viittomisennätys tehtiin ainakin varmasti!

Tilaisuudesta lähetettiin suora lähetys Yle Areenassa. Samoin Suomi 100-toimisto lähetti livelähetyksen omalla Facebook-sivullaan. Näihin molempiin löytyy linkki tämän jutun lopusta.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhteystietomme