12.1.2018

Kuurojen Liitolle tunnustuspalkinto Koko Suomi viittoo -kampanjasta

• Kari Sajavaara palkinto
    Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen edustajat ja palkitut yhteiskuvassa.
Kuurojen Liitto on saanut Kari Sajavaara -tunnustuspalkinnon viittomakielisestä Suomi100 -kampanjastaan, jossa opetettiin viittomaan Maamme-laulua. Palkinto luovutettiin 12. tammikuuta Kari Sajavaara -muistoluennolla Jyväskylässä.

Jyväskylän yliopiston Kielikoulutuspolitiikan verkosto on päättänyt myöntää Kuurojen Liiton Koko Suomi viittoo -kampanjalle professori Kari Sajavaaran nimeä kantavan tunnustuspalkinnon (700 euroa) yhteiskunnallisesti vaikuttavasta työstä. Koko Suomi viittoo -kampanja oli osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa, ja siinä opetettiin ihmisiä viittomaan Maamme-laulun ensimmäinen säkeistö.

Palkinnon perusteluissa todetaan muun muassa, että Kuurojen Liitto on ansiokkaasti haastanut ja saanut kampanjaansa mukaan runsaasti yksityisiä ihmisiä ja eri toimijoita. Positiivisen ja poikkeuksellisen laadukkaan viestinnän ansiosta kampanja saavutti laajan yleisön ja teki viittomakieltä entistä tunnetummaksi. Lisäksi kiitosta sai kampanjan yhteinen viittomistilaisuus joulukuun alussa.

Tunnustuspalkinnon ottivat Jyväskylässä vastaan Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen ja tiedottaja Tiina Vihra. Jokinen totesi kiitospuheessaan kampanjan olleen merkityksellinen, sillä se muistutti suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen olevan osa Suomen kulttuuri- ja kieliperintöä.

Liiton viittomakielinen Suomi100-kampanja oli suuri menestys, joka tavoitti verkossa ja somessa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Sosiaalisessa mediassa julkaistiin toinen toistaan hienompia Maamme-lauluja ja mukana oli niin yksityishenkilöitä, yrityksiä, järjestöjä, viranomaisia kuin koulujakin. Lisäksi useat julkisuuden henkilöt pääministeriä myöten tukivat kampanjaa ja opettelivat viittomaan laulun säkeitä. Paikan päälle päätöstapahtumaan Senaatintorille saapui yli 500 viittojaa ja samalla tehtiin epävirallinen viittomisen Suomen ennätys.

Toinen Kari Sajavaara -tunnustuspalkinto myönnettiin ansiokkaasta väitöskirjatutkimuksesta Linda Bäckmanille Åbo Akademista.

Hyödyllisiä linkkejä