14.3.2018

Kuurojen Liitto myönsi Perustava Oy:lle kunniamaininnan

Kuurojen Liiton hallitus on myöntänyt kunniamaininnan Perustava Oy:lle viittomakielisten aseman parantamisesta. Perustava Oy on edistänyt viittomakielisten työmahdollisuuksia palkkaamalla kahdeksan kuuroa töihin. Kuurojen Liitto myöntää joka vuosi Vuoden viittomakieliteko -palkinnon taholle, joka on edistänyt viittomakielisten asemaa. Vuoden viittomakieliteko 2017 -palkinto myönnettiin kirjailija Juhana Saloselle. Sen lisäksi Kuurojen Liitto halusi myöntää kunniamaininnan Perustava Oy:lle.

Perustava Oy on Suomen suurin paikalla valettavien betoniperustusten urakointiin erikoistunut rakennusalan yritys, jonka palveluksessa on tällä hetkellä kahdeksan kuuroa. Kuurot työskentelevät eri tehtävissä, muun muassa asentajina, suunnittelijoina ja määrälaskijoina.

Kuurojen Liiton hallitus on myöntänyt viittomakielitekopalkinnon rinnalle kunniamaininnan Perustava Oy:lle seuraavin perustein: "Perustava Oy on ennakkoluuloton rakennusalan yritys, joka on palkannut lukuisia kuuroja työntekijöitä vuoden sisällä erilaisiin työtehtäviin. Lisäksi yritys on julkaissut Facebook-sivuillaan aidosti kuurojen ihmisten elämää kuvaavan sekä viittomakielisten oikeuksia ja työmahdollisuuksia puolustavan videon, jota on jaettu sosiaalisessa mediassa laajasti."

Kuurojen Liitto vieraili Perustava Oy:n toimistolla Orimattilassa, jossa tapasimme toimitusjohtaja Markku Nenosen ja kaksi kuuroa työntekijää; Jani Toivasen ja Lauri Perätalon.

- Erityistä tässä on, että olette itse luoneet viittomakielisen työympäristön, luonnehti Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen kunniamaininnan luovuttaessaan. Jokinen kehui, miten sekä Perustavan toimitusjohtaja että muut työntekijät osaavat kommunikoida viittomakielellä.

Työpaikka voi itse muuttua työntekijöiden tarpeisiin sopivaksi.

Perustavan toimitusjohtaja Markku Nenonen vastaanotti kunniamaininnan yrityksen puolesta ja totesi ymmärtävänsä nyt yrityksen tekojen merkityksen kuurojen yhteisölle. Hänen mielestään pääasia on, että on hyvät työntekijät. Silloin ei ole väliä onko kuuro vai kuuleva.

Erilaisia ihmisiä, kaikki samanlaisia.

Paikalla olleet kuurot työntekijät Lauri Perätalo ja Jani Toivanen molemmat kehuvat mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen. He iloitsevat siitä, että Perustava on mahdollistanut kanssakäymisen viittomakielellä.

- Mielestäni on hieno asia, että Perustavalle on myönnetty kunniamaininta ennakkoluulottomuudesta, toteaa Lauri Perätalo.

- Hienoa, että Perustajan toimitusjohtaja oivalsi nyt, miten tärkeää tämä on, päättää Jani Toivanen.

Videolla haastattelemme Perustava Oy:n toimitusjohtajaa ja työntekijöitä. Video on tekstitetty suomeksi.

Hyödyllisiä linkkejä