2.7.2018

Kuurojen Videolla uusia ohjelmia

Kuurojen Videon kanavalle on lisätty monta uutta ohjelmaa. Vaikka ohjelmat ovat erilaisia, jokaisessa niissä kurkistetaan moninaisen viittomakielisen yhteisön jäsenten elämään. Tervetuloa katsomaan!

Näin syntyi ”Ystäväni lohikäärme”
Ryhmä teatterista kiinnostuneita kokoontui Ursa Minorin teatteriryhmään, jossa syntyi päätös osallistua jollain esityksellä Kuurojen kulttuuripäiville. Aina teatteriryhmän kokoontumisten jälkeen ryhmä jäi muutamaksi tunniksi viilaamaan esitystä. Vähitellen siitä muodostui esitys nimeltään Ystäväni lohikäärme. Kuurojen Video seurasi teatteriryhmän matkaa aina loppuhuipennukseen saakka.

Ura vieraassa maassa
Johanna Mesch suomalainen kuuro, jonka elämän vaiheet johtivat hänet länsinaapuriimme. Ohjelmassa tutustutaan lähemmin Johannan työhön tieteellisenä johtajana Tukholman yliopistossa. Ura on ollut mittava ja Johanna oli ensimmäinen kuuro professori Pohjoismaissa. Ystävät kertovat hänen työstään ja menestyksestään elämässä.

Mitä kuuluu, Janita Tiainen?
Tällä kertaa Joonas tapaa sairaanhoitajaopiskelija Janita Tiaisen. Janitan opintojen alku ei sujunut ihan käsikirjan mukaan: oppilaitos ei halunnut ottaa kuuroa opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mediahuomion ansiosta koulu perui syrjivän päätöksensä ja nuori nainen pääsi opiskelemaan. Mitä Janitalle nyt kuuluu?

Yhteiskunnan palvelut, osa 1: Vammaispalvelut
Yhteiskunta tarjoaa kansalaisille erilaisia palveluita erilaisiin elämäntilanteisiin. Tässä ohjelmasarjassa sukellamme palveluviidakon pyörteisiin ja selvitämme, mitä kaikkia palveluita voi hakea ja saada. Ensimmäisessä osassa tutustumme vammaispalveluihin. Toimittaja Laura Lindvallin haastateltavana Tomi Holappa.

Mitä kuuluu, Dawn Jani Birley?
Kanadalaissyntyinen Dawn Jani Birley on kansainvälisesti tunnettu ja palkittu viittomakielinen näyttelijätär. Viimeksi hänet nähtiin Teatteri Totin Puff ja kaukaiset kaverit -lastennäytelmässä 2016. Sen jälkeen Dawn Jani on ehtinyt olla monessa mukana. Joonas tapaa Dawnin hänen Suomen-tukikohdassaan ja kyselee tuoreimpia kuulumisia.

Kuurojen Videon ohjelmat julkaistaan Viittomakielisessä kirjastossa Kuurojen Videon kanavalla. Katsominen edellyttää kotikunnasta saatua videon maksusitoumusta ja salasanaa.

Hyödyllisiä linkkejä