12.9.2018

Kuurojen yhteisö kiittää Kalle Könkkölää

• Kalle Könkkölä YK:n vammaissopimuksen voimaanastumistilaisuudessa 10.6.2016
Kynnys ry:n toiminnanjohtaja, vammaisaktivisti Kalle Könkkölän äkillinen poismeno yllätti sekä jätti kaipauksen ja ison aukon monella sektorilla. Myös kuurojen yhteisössä tunnettiin suurta surua uutisesta.

Syyskuun 11. päivänä saapunut suruviesti levisi Kuurojen Liitossa ja viittomakielisten yhteisössä; sosiaalinen media täyttyi erilaisista kiitospäivityksistä ja yhteistyömuistoista. Kallen työ vammaisten hyväksi oli erittäin arvostettua kuurojen yhteisössä.

Liiton entinen toiminnanjohtaja, järjestöneuvos Liisa Kauppinen muistelee lämmöllä yhteistyötään Kalle Könkkölän kanssa.

- Tapasin Kallen ensimmäistä kertaa entisen sosiaalihallituksen seminaarissa 1970-luvulla.  Hänen suora ja terävä luentonsa teki vaikutuksen. Hän kuvaili omaan tapaansa liikuntavammaisten tilannetta yhteiskunnassa konkreettisin esimerkein huumorilla höystäen. Pian tämän jälkeen Kalle muodosti ”Vammaisten nuorten yhteistyöryhmän”. Mukaan hän kutsui yhden edustajan eri vammaisryhmistä. Tämä oli Kallen tapa toimia. Hän kokosi kotimaassamme ja kansainvälisellä foorumilla vammaisia ja vammaisjärjestöjä toimimaan yhdessä. Kalle korosti, että yhteistyö on voimaa, kertoo Liisa Kauppinen.

Liisa Kauppinen kertoo myös, että toimiessaan Kuurojen maailmanliitossa pääsihteerinä ja puheenjohtajana oli yhteistyöstä Kallen kanssa paljon apua.

- Kalle oli hyvin rohkea, älykäs, suorapuheinen ja huumorintajuinen. Hän puolusti ehdoitta vammaisten oikeuksia ja sai paljon kehitystä aikaan lukemattomien tärkeiden tehtäviensä kautta. Kalle puolusti myös oikeutta olla vammainen. Tästä kertoo yksi juttu: ”Eräs henkilö oli pitänyt Kallea hyvin vaikeavammaisena ja sanonut Kallelle, että haluaa rukoilla hänen puolestaan. Kalle empi ja vastasi: Jos sinä oikein haluat rukoilla, niin rukoile, että olisi vähemmän portaita”.

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokisella on myös paljon hyviä muistoja:

- Kalle Könkkölä teki yhteistyötä kuurojen kanssa jo pitkän ajan, jo silloin kun järjestöneuvos Liisa Kauppinen ja hän olivat nuoria aktivisteja. Hän ymmärsi hyvin meidän viittomakielisten kielellisiä ja kulttuurisia tarpeita ja oikeuksia sekä tuki meitä niiden ajamisessa monella tavoin. Hän piti meitä näissä asioissa asiantuntijoina. Sellainen yhteistyö ja tuki olikin hyvin tärkeää meille viittomakielisille. Lämmin kiitos Kalle kaikesta yhteistyöstä! Jatkamme työtäsi kaikkialla maailmassa!

Lämmin osanotto Kallen omaisille.