6.10.2018

• Iina Öykkönen
  • Helena Lindgren-Järventausta
  • Voittajakolmikko Helena Lindgren-Järventausta, Iina Öykkönen, Tarja Pesonen
Kauniina syyslauantaina 6.10. Turun Kristillisen opiston auditorioon kokoontui vähän yli satapäinen yleisö seuraamaan valtakunnallista kuurojen emäntien tieto- ja taitokilpailua. Kilpailussa oli mukana yhdeksän edustajaa eri yhdistyksistä.

Edustajina olivat Tarja Pesonen Helsingin Kuurojen yhdistyksestä, Kirsi-Marja Möltsi Lahden Kuurojen yhdistyksestä, Virve Puro Turun Kuurojenyhdistyksestä, Tuula Ekström Vantaan Seudun Kuuroista, Helena Lindgren-Järventausta Tampereen Viittomakielisistä, Tarja Sorsa Raision Seudun Viittomakielisistä, Maija Pulkkinen Viittovista perheistä, Tiina Ranta Porin kuurojenyhdistyksestä ja Iina Öykkönen Pohjois-Karjalan Kuuroista.

Turun kuurojenyhdistyksen järjestämä kilpailu avattiin Kuurojen Liiton puheenjohtaja Jaana Aaltosen videotervehdyksellä. Hän kertoi, että valtakunnalliset kuurojen emäntien tieto- ja taitokilpailut järjestetään nyt 31. kerran. Aaltosen mukaan kilpailussa sekä kädentaidot että yhteiskuntatietous joutuvat koetukselle.

Emännät tositoimissa

Päivän aikana käytiin läpi 10 tehtävää; kasvien ja hedelmien tunnistamista, kurpitsan kaivertamista, ruokalajien ja maiden yhdistämistä, parsimista, henkilöiden tunnistamista, lankatupsun tekoa, tahrojenpoiston teoriaa, ompelua, laktoosittomien tuotteiden teoriaa ja viimeisenä Isoäidin hölskytyskurkut -säilykkeen valmistusta.

Kilpailun voiton vei Pohjois-Karjalan Kuurot ry:n edustaja Iina Öykkönen.

- Kilpailutehtävät olivat aika haastavia, mutta tuntuu hienolta, että pääsin niistä läpi!

Toisen ja kolmannen sijan veivät Tarja Pesonen Helsingin Kuurojen yhdistyksestä ja Helena Lindgren-Järventausta Tampereen Viittomakielisistä.

Seuraavat kilpailut pidetään vuonna 2020 Joensuussa.

Hyödyllisiä linkkejä