-A A +A
10.2.2018

Neuvottelupäiviltä positiivista energiaa ja voimavaroja yhdistysten toimintaan

• Edustajia oli paikalla 24 yhdistyksestä
  • Päivän vetäjät Rami Kiiskinen ja Jaana Aaltonen
  • Järjestösuunnittelija Tiina Hedrén
  • Panelistit Irma Frondelius, Lena Wenman ja Esa Immonen
  • Kampanjakoordinaattori Kaarina Huovinen
  • Ryhmätöissä pohdittiin muun muassa tulevia alueellisia foorumeita
  • Forum-teatterissa seurattiin kuvitteellisen Suomenlinnan kuurojenyhdistyksen tapahtumia
Neuvottelupäivillä julkaistiin uusi Yhdistysohjelma ja esiteltiin viittomakielten kielipoliittisen ohjelman jatko eli Viittomakieliloikka. Edustajat pohtivat erilaisissa ryhmätöissä positiivisuuden merkitystä yhdistysten toiminnassa sekä ideoivat ratkaisuja toimintaa vahvistamaan.

Hallituksen puheenjohtaja Jaana Aaltonen ja hallituksen jäsen Rami Kiiskinen käynnistivät neuvottelupäivät 2018. Kokouspäivän ohjelmassa oli uuden yhdistysohjelman julkaisu ja viittomakieliloikka. Lisäksi yhdistyksillä oli mahdollisuus esitellä omia ajankohtaisia asioitaan.

Järjestösuunnittelija Tiina Hedrén alusti päivän ensimmäiseen aiheeseen esittelemällä painotuoreen Yhdistysohjelman. Yhdistysohjelmasta ja sen toimenpide-ehdotuksesta lisätietoja oheisesta linkistä.

- Tämä on lähtölaukaus ja tästä työ nyt alkaa. Muutos vaatii aikaa, mutta yhteistyöllä ja positiivisella ajattelulla saadaan ihmisiä mukaan toimintaan ja yhdistykset vahvemmiksi, kertoi Hedrén.

Idea Yhdistysohjelmasta tuli liiton jäsenyhdistyksiltä, yhdistysten toimintaa haluttiin uudistaa liiton tuella. Yhdistysohjelmaa työstettiin monen ihmisen voimin ja yhdistykset osallistuivat muun muassa vastaamalla kyselyihin. Neuvottelupäivillä esitettiinkin kiitosvideo kaikille mukana olleille!

Yhdistysohjelman jalkauttaminen käynnistyy kevään alueellisilla foorumeilla, joita järjestetään kuusi eri puolella Suomea. Lisätietoja tapahtumista ja ilmoittautumisohjeet oheisesta linkistä.

Positiivista energiaa yhdistyksiin

Paneelikeskustelussa Irma Frondelius, Esa Immonen, Lena Wenman, Joonas Lehtimäki ja Iina Öykkönen pohtivat toiminnanjohtaja Markku Jokisen vetämänä positiivisuutta: kuinka yhdistysten toimintaan saadaan lisää positiivista energiaa. Keskustelussa esille nousivat muun muassa hallituksen ja jäsenten välinen yhteistyö, toisten ystävällinen kohtelu, kiitosten muistaminen ja avoimuus. Yhteenvetona Jokinen totesi, että positiivisuus on jokaisen vastuulla. Lisäksi paneeli keskusteli tavoista saada uusia jäseniä toimintaansa ja jäseneduista. Monissa yhdistyksissä on järjestetty muun muassa lapsiperheille ja nuorille suunnattua toimintaa.

Samat teemat jatkuivat aamupäivän ryhmätöissä. Ryhmätöissä oli uutuutena videoitu yhteenveto, jotka julkaistaan myöhemmin Yhdistyshuoneessa.

Ajankohtaisia asioita yhdistysten foorumilla

Iltapäivä käynnistettiin yhdistysten foorumilla, jossa käsiteltiin ajankohtaisia tiedotusasioita ja esiteltiin tulevia tapahtumia. Johtaja Laura Pajunen kertoi liiton jäsenjärjestöavustuksesta, jota voi hakea 28.2. asti. Lisätietoja ja hakemusohjeet oheisesta linkistä. Lisäksi tietoa jaettiin tulevista kulttuuripäivistä ja liittokokouksesta.

Kampanjakoordinaattori Kaarina Huovinen esitteli Suomen viittomakielten kielipoliittisen ohjelman jatkoa eli Viittomakieliloikkaa. Päätavoitteina on, että 1) viittomakieliset osallistuvat palveluiden suunnitteluun, 2) tiedottaminen viittomakielisille toteutuu kattavasti ja sujuvasti ja 3) hoito- ja palveluketjut toimivat. Ryhmätöissä pohdittiin muun muassa sote- ja maakuntauudistusta, viittomakielisten oikeuksia ja vaikuttamistyötä.

Päivän huipentumana forum-teatteri

Päivän päätteeksi nähtiin aivan uudenlainen, draamallinen yhteenveto kokouspäivän tapahtumista ja ryhmätöistä. Ursa Minorin toteuttama yleisöä osallistava forum-teatteri esitteli kuvitteellisen kuurojenyhdistyksen, jonka yhdistysillassa sattui ja tapahtui kaikenlaista päivän teemoja noudatellen. Edustajat saivat osallistua esityksen kulkuun omilla ratkaisuideoillaan, joiden ansiosta yhdistyksen tapahtumat sujuivat lopulta erinomaisen positiivisessa hengessä.

Pikagallupissa kokousväki peukutti ja tuuletti onnistunutta neuvottelupäivää!

Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot