11.1.2018

Opettajille apuja viittomakieli äidinkielenä -opetukseen

• Kurkistus korpuksiin opettajan osa
Kuurojen Liitto on julkaissut Kurkistus korpuksiin ja kieltoilmauksiin Opettajan osa -paketin. Opettajan osa sisältää lisää vinkkejä korpusten hyödyntämiseen oppitunneilla, ohjeita digilaitteiden käyttämiseen osana opetusta sekä viittomakielistä materiaalia, johon kieltoilmaukset on merkitty valmiiksi.

Varsinainen Kurkistus korpuksiin ja kieltoilmaisuihin -materiaali julkaistiin joulukuussa 2016. Tehtävissä voi käyttää nykytekniikkaa uudella tavalla, esimerkiksi piirtämällä videokuvan päälle. Se kannustaa koululaisia perehtymään omaan äidinkieleensä uudesta näkökulmasta.

Kurkistuspaketti on kaksikielinen (suomenkielinen ja suomalaisella viittomakielellä) ja Opettajan osa suomenkielinen.

Viittomakielen opettajille järjestettiin marraskuussa 2017 kurssi, jossa korpuksiin, digitekniikkaan ja niiden hyödyntämiseen perehdyttiin ihan käytännössä. Kurssin järjestivät yhdessä Kuurojen Liiton sanakirjatyö ja Kuurojen kansanopisto.

Kuurojen Liitto haluaa uuden tyyppisten materiaalien julkaisemisella tukea erityisesti nuorten viittomakielisten äidinkielenopiskelua. Lapsilla ja nuorilla tulee olla oikeus viittomakieliseen oppimisympäristöön. Koko kieliyhteisön panos kielen elinvoimaisuuden vahvistamiseksi on äärettömän tärkeä.

Materiaali on ilmaiseksi ladattavissa tämän jutun liitteestä. Lisäksi materiaalit löytyvät myös Kuurojen Liiton verkkosivulta (linkki alla).

Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot