-A A +A
18.9.2017

Tällä viikolla juhlitaan kansainvälistä kuurojen viikkoa – Suomessa parhaat bileet järjestetään verkossa

Syyskuun viimeisellä viikolla 18.–24.9. vietetään kansainvälistä kuurojen viikkoa, jonka teemaksi Kuurojen maailmanliitto (WFD) on tänä vuonna nimennyt ” Full Inclusion with Sign Language!’ Suomessa kuurot ja kuulevat juhlivat yhdessä verkkobileissä: kaksikielinen lähetys on kaikkien saavutettavissa. Yhteiset juhlat avaavat myös oven viittomakieliseen kulttuuriin.

Kuurojen Liitto juhlistaa viikkoa pe 22.9. klo 18–20 lähettämällä viihteellisen juhlalähetyksen suorana osoitteessa: www.kuurojenliitto.fi. Konsepti on ainutlaatuinen: viittomakielisille tarjotaan omakielistä yhteisöllistä juhlintaa suoran lähetyksen muodossa. Kaikki esitykset tulkataan myös suomeksi, joten verkkobileisiin ovat tervetulleita osallistumaan kaikki.

Viikolla tapahtuu myös muutakin kivaa. Kuurojen museo avaa pe 22.9. klo 15.30 Valkeassa talossa uuden Kieli kuvissa – kuvia viittomakielen sanakirjoista -näyttelyn. Kaikki ovat tervetulleita avajaistilaisuuteen. Lisätietoja ja ilmoittautumiset avajaisiin: Kuurojen museon uuden näyttelyn avajaiset

Lisäksi juhlaviikon kunniaksi Merlin Magic Wand -hyvätekeväisyysjärjestö tarjoaa viittomakielisille perheille mahdollisuuden tutustua eri kalalajeihin lähes maksutta ja viittomakielellä. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Viittomakielinen perhetapahtuma Sea Lifessa 24.9.

Kansainvälistä kuurojen päivää on vietetty jo vuodesta 1958. Myöhemmin päivä laajentui nykyiseen viikon muotoon. Viikko huipentuu sunnuntaina vietettävään kuurojen päivään. Kansainvälisen kuurojen viikon ytimessä on maailman kuurojen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus sekä tämän vahvan yhteisöllisyyden juhlistaminen yhdessä muun maailman kanssa. Juhlaviikolla halutaan myös tukea ja vahvistaa edunvalvontatyötä kuurojen ja kaikkien viittomakielisten oikeuksien parantamiseksi eri puolilla maailmaa.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhteystietomme