12.2.2018

Tänään juhlitaan Viittomakielen päivää - tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta Juhana Saloselle

Yhdeksättä kertaa vietettävää Viittomakielen päivää juhlistetaan tänään 12.2. ympäri Suomea monin tavoin. Kuurojen yhdistykset järjestävät erilaisia tilaisuuksia ja huomenna 13.2. eduskunnassa järjestettävässä juhlaseminaarissa pohditaan ratkaisuja viittomakielisten yhdenvertaisuuden edistämiseen ja syrjinnän ehkäisyyn. Juhlapäivänä myönnetään myös tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta: tänä vuonna se on kirja viittomakielisyydestä ja kuurojen kulttuurista.

Kuurojen Liitto ry myöntää Vuoden viittomakieliteko 2017 -tunnustuspalkinnon projektitutkija, kirjailija Juhana Saloselle. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.

Juhana Salonen kirjoitti syksyllä 2017 julkaistun kirjan Viiton – olen olemassa yhdessä työtiiminsä kanssa. Teos käsittelee identiteettinsä kanssa kamppailevan kuuron nuoren kasvua kulttuuristaan ylpeäksi, viittomakieliseksi aikuiseksi. Salonen kuvailee teoksessaan henkilökohtaista matkaansa identiteetin etsinnässä sekä äidinkielensä ja oman paikkansa löytämisessä.

Palkinnon perusteluissa Kuurojen Liiton hallitus kiinnitti erityistä huomiota kirjan tavoitteisiin muuttaa yhteiskunnallisia asenteita. Kirjassa viittomakieliset nähdään kieli- ja kulttuuriryhmänä muiden kielivähemmistöjen rinnalla. Teos on tietopaketti viittomakielisyydestä, kuurojen maailmasta ja sen rikkaudesta sekä viittomakielisyyden hyödyistä eri elämäntilanteissa.

Palkinto luovutetaan 13.2. Viittomakielen päivän seminaarissa eduskunnan Pikkuparlamentissa. Lisätietoja seminaarista oheisesta linkistä.

Hyödyllisiä linkkejä