11.2.2018

Tee 112-päivän hyvä teko – rekisteröidy!

Vuosittain 11. helmikuuta vietetään valtakunnallista turvallisuuskampanjaa, jossa puhutaan arjen turvallisuudesta ja siitä, miten jokainen voi osaltaan huolehtia turvallisuudesta ja varautua hätätilanteisiin. Yksi tapa varmistaa turvallisuus on rekisteröityä 112-hätätekstiviestin käyttäjäksi.

Vuoden 2017 joulukuusta lähtien on ollut mahdollista lähettää hätätekstiviesti numeroon 112. Tämä palvelu edellyttää ennakkorekisteröitymisen. Tähän mennessä rekisteröityneitä käyttäjiä on 1829, jotka ovat rekisteröineet 1899 puhelinnumeroa. Hätätekstiviestien käyttö on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta.

Hätätekstiviestipalvelu edellyttää ennakkorekisteröitymisen.

Joulukuun alusta helmikuun alkuun hätätekstiviestipalveluun on saapunut 92 tehtävää, joista 22 on ollut hätätilanteita ja johtanut tehtävän välittämiseen jollekin viranomaisen hälytysyksikölle. Loput, eli 70 tehtävää on ollut virheellisiä yhteydenottoja tai kirjattu hoidetuksi päivystäjän neuvonnalla ja opastuksella.

”Palvelun käyttöönotto on sujunut odotusten mukaisesti ja se on toiminut suunnitellulla tavalla”, kertoo Hätäkeskuslaitoksen johtaja Marko Nieminen. Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Antti Mäkipää ja Kuuloliiton erityisasiantuntija Sami Virtanen toteavat, että nyt palvelun käyttöönoton edistämisessä on tärkeää jatkuva tiedotus palvelusta sekä rekisteröitymisen sujuminen hyvin ja saavutettavasti.

Hätäkeskuslaitokselta on vielä kevään aikana tulossa viittomakielistä opastusmateriaalia rekisteröitymisestä ja hätätekstiviestin käytöstä.

Tee sinäkin 112-päivän hyvä teko ja rekisteröidy hätätekstiviestipalvelun käyttäjäksi!

112-päivää vietetään eri puolilla Suomea joka vuosi helmikuun 11. päivänä. Suomessa 112-päivää on vietetty vuodesta 1997. Valtakunnallisena 112-päivänä pidetään huolta, että läheisemmekin osaavat ennakoida vaarat ja saavat apua hätätilanteissa.

Hyödyllisiä linkkejä