27.9.2018

Viittomakielinen saari keskellä Itämerta

Ruotsissa perinteinen Dövas dag järjestetään aina eri puolilla Ruotsia paikallisten kuurojen yhdistysten toimesta. Tänä vuonna Tukholman kuurojen yhdistys viettää 150 -vuotisjuhlavuotta ja sai kunnian järjestää Dövas dag -tapahtuman. Dövas dag järjestettiin poikkeuksellisesti laivalla.

21.-23. syyskuuta Silja Serenade täyttyi 1600 viittomakielisestä, mukana oli niin kuuroja, huonokuuloisia, kuurosokeita, kuulevia kuin tulkkeja. Tulkkeja oli lähemmäs sata. Risteilyllä järjestettiin perinteisen kuurojen päivän ohella kuurosokeiden päivä. Teemana oli Ylpeä yhteisö 150 vuotta! Risteily lähti Tukholmasta, oli lauantaipäivän ajan Helsingin satamassa ja palasi illalla takaisin kohti Tukholmaa.

Tukholman kuurojen yhdistyksen puheenjohtaja Joakim Hagelin Adeby oli innoissaan ja kertoi tapahtuman sujuneen hienosti. Vuonna 1977 järjestettiin ensimmäinen risteily Gotlantiin. Silloin oli mukana muutama sata osallistujaa. Tämä inspiroi tämän vuoden risteilyä, johon tulikin jo viisinkertainen määrä osallistujia. Ohjelmaa oli laidasta laitaan puheista komediaesityksiin ja musiikista messualueeseen. Maissaoloaikana Finlandssvenska Teckenspråkiga r.f. -yhdistys tarjosi viittomakielisiä opaskierroksia kaupungilla.

Kun viittomakielisiä ihmisiä nousi laivaan, tunsin hienoa yhteenkuuluvuutta.

Laivan henkilökunta sai kehuja siitä, että olivat opetelleet muutamia tärkeitä viittomia, kuten kahvi, tervetuloa ja kiitos. Laivalla oli muun muassa turvallisuusohjeet viitottuina ja ne näkyivät televisioissa. Paikalla olleille kuuleville ja kuuroille oli elämys kokea tilanne, jossa enemmistö on viittomakielisiä.

Laivalla oli mukana viittomakielinen Johanna Carlsson, joka kuvaili kokemusta hauskaksi. Laivalla tapasi jatkuvasti viittomakielisiä joka paikassa.

- Täällä oli pieni japanilainen turistiryhmä, joka piteli kameroitaan ja katsoi ihmeissään kuuroja. He varmaan ihmettelivät mihin paikkaan olivat joutuneet.

Tämä laiva on kuin viittomakielinen saari.

Sekä puheenjohtaja että osallistujat näyttivät vihreää valoa, että risteily järjestettäisiin uudelleenkin, mutta vasta viiden tai kymmenen vuoden päästä, jotta tapahtuman ainutlaatuisuus säilyy.