23.1.2018

Viittomakieliset alueelliset foorumit 2018 - ilmoittaudu mukaan

Mikä ihmeen sote- ja maakuntauudistus? Miten Kuurojen Liiton yhdistysohjelma otetaan käyttöön? Missä viittomakielisten vaikuttamismahdollisuudet ovat? Näitä kysymyksiä pohditaan alueellisilla foorumeilla.

Alueelliset foorumit kokoavat viittomakielisen yhteisön jäsenet ja heidän asioistaan päättävät tahot yhteen keskustelemaan viittomakielisten oikeuksien toteutumisesta sote- ja maakuntauudistuksessa. Lisäksi foorumit tarjoavat kaikille viittomakielisille yksityishenkilöille, alalla työskenteleville ja yhdistystoimijoille verkostoitumismahdollisuuksia muiden paikallisten yhdistysten, järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Tämä vahvistaa alueellisen tason yhteistyötä.

Alueellisia foorumeja järjestetään Oulussa, Tampereella, Kuopiossa, Turussa ja Helsingissä. Alueet on jaoteltu sote-yhteistyöalueiden mukaisesti. Osallistuja hyötyy eniten, jos osallistuu omaan sote-alueeseen kuuluvalle foorumille. Lisäksi järjestetään yksi foorumi Porvoossa suomenruotsalaisille painottuen suomenruotsalaisen viittomakielen kielellisiin oikeuksiin.

Foorumien pohjana käytetään Kuurojen Liiton julkaisuja; Viittomakieliloikkaa ja Yhdistysohjelmaa. Foorumit ovat kaksipäiväisiä, mutta halutessa voi osallistua vain yhteen päivään. Perjantaisin keskitytään kielellisiin oikeuksiin ja omiin vaikuttamismahdollisuuksiin osana viittomakieliloikan kampanjaa. Lauantaisin vuorostaan käsitellään Kuurojen Liiton yhdistysohjelman soveltamista arkikäyttöön.

Tilaisuus on ilmainen ja avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Osallistuja huolehtii itse matka- ja majoituskuluistaan.

Viittomakielisten alueellisten foorumien järjestäjinä toimivat Kuurojen Liitto, Kuurojen Palvelusäätiö ja Suomen Kuurosokeat ry.

Huom. Kannattaa hoitaa ilmoittautuminen hyvissä ajoin, mutta viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, sillä ennakkoon ilmoittautuneille on luvassa kahvitarjoilua.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lisätiedot ja käytännön asiat:
Kaarina Huovinen
Kampanjakoordinaattori (viittomakieliloikka)
+358 44 752 5259 (SMS, WhatsApp)

kaarina.huovinen@kuurojenliitto.fi

Tiina Hedrén
Järjestösuunnittelija (yhdistysohjelma)
+358 44 752 5256 (SMS, WhatsApp)

tiina.hedren@kuurojenliitto.fi

Hyödyllisiä linkkejä