17.7.2018

Viittomakielisten, romanien ja saamelaisten antoisa keskustelu

Porin SuomiAreena -tapahtumassa nähtiin maanantai-iltapäivänä Kuurojen Liiton, Suomen Romanifoorumin ja SámiSoster ry:n yhdessä järjestämä keskustelutilaisuus. Keskustelussa käsiteltiin monia teemoja alkuperäiskansojen ja kieli- ja kulttuurivähemmistöjen identiteeteistä unelmiin. Tämän mielenkiintoisen keskustelun tallenne on katsottavissa alla olevasta linkistä.

Keskustelun teemana oli Saamelaiset, romanit ja viittomakieliset - samanarvoisia, erilaisia vai "hankalia"?  ja sen juonsi Ylen toimittaja Tapio Pajunen. Keskustelemassa olivat Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen, kirjailija Juhana Salonen, erityisasiantuntija Juha Guttorm, toimittaja Miriam Schwartz ja meppi Sirpa Pietikäinen.

Tunnin mittainen keskustelu kului nopeasti, kun kolmen eri vähemmistön edustajat kertoivat kokemuksistaan ja ajatuksistaan nykytilanteesta tulevaisuuden unelmiin. Vaikka nämä kolme vähemmistöä ovat erilaisia, kaikilta löytyy samantapaisia kokemuksia siitä, miten omaa kieltä, kulttuuria ja identiteettiä on vastustettu. Kaikkien toiveena on, että vähemmistöillä olisi enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa päätöksentekoon.

Millä tavalla valtaväestö suhtautuu vähemmistöihin?

Vähemmistöjen kokemuksissa on monta teemaa, joista voisi jatkaa keskustelua. Tapahtuma keräsi kiitosta keskustelun osallistujilta, yleisöltä ja suoran lähetyksen katsojilta. Kaikki osapuolet toivoivat yhteistyön jatkuvan.

MTV:n SuomiAreena -tapahtuma järjestetään 16.-20. heinäkuuta Porissa. Kuurojen Liitto on nyt toista kertaa mukana ja liitto on paikalla 16.-18.7. Liiton toimintaan voi tutustua Kansalaistorilla sijaitsevalla ständillä.

Hyödyllisiä linkkejä