-A A +A
17.3.2017

Viittomakielisten sote-palveluja selvittävän kyselyn vastausaikaa on pidennetty

Kartoitamme viittomakielisiä sote-palveluja yhdessä Kuurojen Palvelusäätiön ja Suomen Kuurosokeat ry:n kanssa. Kysely on suunnattu sekä asiakkaille että palveluntarjoajille. Vastausaikaa on nyt pidennetty 9.4. asti.

Kartoituksen tavoitteena on edistää yhteistyötä muiden viittomakielisten toimijoiden ja palveluntuottajien kanssa. Kyselyn avulla pyritään selvittämään, millaisia viittomakielisiä palveluita on tarjolla sekä kartoittamaan palveluja käyttävää asiakaskuntaa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta viittomakielisten asiakkaiden tarpeista sekä edistää vertaistoimintaa viittomakielisten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Samalla tehdään entistä näkyvämmäksi, mitä viittomakielisiä palveluja on jo saatavissa.

Kysely on suunnattu sekä asiakkaille että palveluntarjoajille. Asiakkaille (palvelunkäyttäjille) suunnattu kysely koskee viittomakielisten palvelujen saatavuutta. Kyselyssä selvitetään muun muassa sitä, onko jossakin kunnassa, seurakunnassa tai yksityisellä palveluntuottajalla viittomakielentaitoisia työntekijöitä, ja onko palveluista tiedotettu viittomakielellä. Palveluntuottajille (eri organisaatioille) suunnattu kysely koskee pääasiassa sosiaali- ja terveyspalveluja.

Kysely on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi, lisäksi asiakkaille suunnattu kysely on käännetty myös suomalaiselle ja suomenruotsalaiselle viittomakielelle.

Selvitys kyselyn tuloksista esitellään yhteistyöseminaarissamme Tampereella 24.11.2017.

Kuurojen Liitto ry
kartoitusvastaava, johtaja Helena Torboli