-A A +A

Markku Jokinen
    Eduskunnan puhemies Maria Lohela ja toiminnanjohtaja Markku Jokinen
  • performanssi.jpg
    Performanssitaiteilija Jenni-Juulia Vallinheimo-Heimonen istutti pyörätuolien taimia.
  • pyoratuoli.jpg
  • ilmapallot.jpg
    Juhlan päätteeksi taivaalle päästettiin ilmapalloja.
  • Iloiset juhlijat
    Iloinen juhla jatkui Musiikkitalossa.
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva sopimus astui Suomessa voimaan perjantaina 10.6.2016 kymmenen vuoden valmistelutyön jälkeen. Helsingissä Pikkuparlamentin etupihalla sopimuksen voimaantuloa juhlistettiin useamman järjestön yhteisvoimin. Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen muisteli puheenvuorossaan sopimuksen syntyhetkiä.

Juhlassa iloittiin siitä, että vammaissopimus on viimein pitkän odottelun jälkeen tullut voimaan myös Suomessa. Monissa puheenvuoroissa tuotiin esiin se, että nyt on aika saada sopimus arkeen ja todelliseen käytäntöön.

Kynnys ry:n toiminnanjohtaja ja Vammaisfoorumin puheenjohtaja Kalle Könkkölä totesi, että vammaissopimus ei näy arjessa saman tien.

- Suomi ei ole vielä ensi maanantaina parempi. Tiistaina ehkä sitten jo pikkuisen parempi. Mutta toivottavasti kymmenen vuoden päästä Suomi on parempi paikka vammaisille, Könkkölä aikataulutti.

Valtakunnallisen vammaisneuvoston (VANE) puheenjohtaja Merja Heikkonen korosti, että YK:n vammaissopimuksen täytyy jatkossa näkyä kaikilla hallinnonaloilla.

- Emme ole enää sote-kansalaisia, vaan täysivaltaisia kansalaisia!

Heikkonen kertoi, että vammaissopimuksen myötä Vanen rooli muuttuu koordinaatioelimeksi, jonka tehtävänä on pyrkiä vaikuttamaan valtion suuntaan niin, että vammaissopimus todella huomioidaan kaikkien ministeriöiden osalta.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö oli lähettänyt tilaisuuteen tervehdyksensä. Myös presidentti Niinistö mainitsi, että sopimukseen voimaan saattaminen kesti Suomessa varsin kauan. Niinistö toivoikin, että täytäntöönpano toteutettaisiin puolestaan tehokkaasti.

Eduskunnan puhemies Marja Lohela oli kiinnittänyt huomiota vammaisliikkeen tunnettuun lauseeseen: "Ei mitään meistä ilman meitä." Lohela otti yhdeksi esimerkiksi Suomen satavuotisjuhlan ensi vuonna ja korosti järjestöjen merkitystä siinä, että satavuotisjuhlasta saadaan kaikkien kansalaisten juhla.

Kuurojen kannalta viittomakielen mainitseminen keskeistä

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen kertasi puheenvuorossaan kuinka he Kuurojen Maailmanliiton kunniapuheenjohtajan, järjestöneuvos Liisa Kauppisen kanssa poistuivat aikanaan YK:n päärakennuksesta neuvottelujen jälkeen.

- Katsoimme toisiamme ja ihmettelimme, että tosiaanko me yhdessä vammaisliikkeen, valtion edustajien, kansallisten ihmisoikeusinstituutioiden ja muiden kansainvälisten järjestöjen kanssa saatiin aikaan tämä laaja, kattava ja moderni ihmisoikeussopimus kaikkia maailman vammaisia ihmisiä sekä heidän ihmisoikeuksien edistämistä ja puolustamista varten.

Erityisen merkittävää sopimuksessa on se, että ensimmäistä kertaa kansainvälisen tason ihmisoikeussopimuksessa viittomakieli tunnustetaan muiden kielten joukkoon. Sopimus myös tunnustaa vammaisten oikeuden erityisen kieli- ja kulttuuri-identiteetin tunnustamiseen.

Jokinen kertoi olleensa vaikuttunut siitä, miten järjestöjen edustajilla oli mahdollisuus vaikuttaa YK:ssa ja valmistella sopimusta yhdessä valtioiden kanssa. Järjestöjä oli kohdeltu yhdenvertaisina neuvottelukumppaneina. Jokinen totesi, että kansallisella tasolla aivan samalle yhteistyön tasolle ei toistaiseksi olla päästy. Jokinen uskoo kuitenkin, että mitä paremmin ihmiset ymmärtävät yleissopimuksen periaatteen siitä, että vammaiset ovat luonnollinen osa ihmisten monimuotoisuutta, sitä enemmän löytyy halua muuttaa yhteiskunta kaikille sopivaksi.

Juhlaohjelmassa oli myös musiikkia ja performansseja. Performanssitaiteilija Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen istutti tilaisuuden ajan pyörätuolin taimia, joista hän haluaa kasvattaa itselleen luomupyörätuolin. Puheenvuoroissa keksittiin myös uusia tapoja juhlistaa sopimuksen voimaantuloa; Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson julisti yleisen vammaisrauhan alkaneeksi, Kalle Könkkölä puolestaan ehdotti, että 10. kesäkuuta voisi tästä lähtien olla Suomen vammaisten uusi itsenäisyyspäivä.

Pikkuparlamentin pihalla toteutetun ohjelmaosuuden jälkeen juhlaa jatkettiin Musiikkitalon lämpiössä.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Ihmisoikeusliitto, Invalidiliitto, Kehitysvammaliitto, Kuurojen liitto, Kynnys, Näkövammaisten liitto, Vammaisfoorumi sekä Ihmisoikeuskeskus, valtakunnallinen vammaisneuvosto ja yhdenvertaisuusvaltuutettu.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhteystietomme