-A A +A

Kirjasto ja tietopalvelu

Kuurojen Liiton kirjasto ja tietopalvelu on kaikille avoin kuurojen ja viittomakielialan erikoiskirjasto, joka tarjoaa tietoa muun muassa kuurojen historiasta, kulttuurista, opetuksesta ja viittomakielistä. Kuurojen Liiton kirjasto toimii myös Humanistisen ammattikorkeakoulun Helsingin TKI-keskuksen kirjastona.
  • Viittomakielen opiskeljat tutustumassa kirjastoon.
    Viittomakielen opiskeljat käyttävät kirjastoa päivittäin.

Tietoa kirjastosta

Kirjaston aineistoa voi lainata käymällä paikan päällä tai sitä voi tilata puhelimitse, postitse tai sähköpostitse.

Humak Finna -hakuliittymä

Kirjaston kokoelma ovat haettavissa Humak Finnasta,  joka on Humanististen ammattikorkeakoulukirjastojen yhteinen hakupalveluliittymä.

Kirjasto on avoinna ma–pe klo 9.00–15.00 tai sopimuksen mukaan.

Varmista kuitenkin aukiolo etukäteen, jos tulet kauempaa tai haluat tehdä laajempia tiedonhakuja.

Kirjasto/tietopalvelu sijaitsee Valkeassa talossa Helsingin Pohjois-Haagassa.

Kirjaston yhteystiedot:

Ilona Leppänen
informaatikko
gsm 040 587 2135

Kuurojen Liitto ry
Kirjasto
Ilkantie 4
Postiosoite: PL 57 00401 Helsinki
Käyntiosoite: Ilkantie 4, Helsinki
Sähköposti: kirjasto@kuurojenliitto.fi

Kirjaston palvelut

Kirjasto lähettää lainoja, tilaa kirjoja muista kirjastoista ja lähettää kopioita artikkeleista sekä tekee aineistohakuja asikakkaiden tarpeiden mukaan.
    Viittomakielen opiskeljat tutkivat Suomalaisen viittomakielen sanakirjaa.
  • Kirjasto lähettää lainoja kaukopalveluna ja tarvittaessa myös suoraan asiakkaille (katso palveluhinnasto). Viittomakielisten lastenohjelmien lainaus ja palautus on maksutonta. Lisäksi lopputyötään tekevälle opiskelijalle lainat lähetetään maksutta sillä edellytyksellä, että hän toimittaa valmiin työnsä lainakappaleeksi kirjaston kokoelmiin.

• Kirjaston kautta on mahdollista tilata kirjoa lainaksi muista, pääkaupunkiseudun ulkopuolisista kirjastoista. Näistä veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaisesti.

• Varastokirjastosta lainaksi tilatut kirjat ovat ilmaisia.   Kirjasto lähettää omasta kokoelmastaan artikkelikopioita (katso palveluhinnasto). Vastaavasti kirjaston kautta on mahdollista tilata muista kirjastoista artikkelikopioita, joista veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaisesti. Varastokirjastosta tilattavat artikkelikopiot ovat ilmaisia.

• Tietopalvelu on maksutonta. Kirjasto tekee aineistohakuja omasta aineistotietokannastaan ja mahdollisuuksien mukaan muista tietokannoista. Tiedonhakupyyntöjä voi lähettää sähköpostitse tai tiedonhakupyyntölomakkeen kautta. Tiedonhakupyynnössä tulisi ilmetä tilaajan nimi ja sähköpostiosoite, haun tarkoitus (opinnäytetyö, esitelmä yms.), haun aihe, halutun aineiston muoto (kirja, opinnäytteet, videot, artikkelit), mahdollisia hakusanoja, minkä kielistä aineistoa halutaan ja millä aikavälillä ilmestynyttä aineistoa halutaan. Haun tulokset lähetetään asiakkaalle mieluiten sähköpostilla.

• Kirjaston lukutilassa voi lukea sekä kotimaisia että ulkomaisia alan lehtiä. Lisäksi lukusalissa on vhs-nauhuri ja dvd-soitin ja siten mahdollisuus katsella viittomakielisiä ohjelmia.

• Kirjastossa on kaksi asiakaspäätettä, joissa on internet-yhteys.

• Kirjastossa on kopiokone, jolla kopiointi maksaa 0,30 €/ valotus.

Palveluhinnasto

Kopiot kirjastossa 0,30 € / valotus

Jäljenteet, kirjasto lähettää:
-9 € / artikkeli

Jäljenteet, kirjasto tilaa:
- Artikkelikopioidentilaus muista kirjastoista veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaan.
- Varastokirjastosta artikkelien tilaus on maksutonta.

Kaukolainat, kirjasto lähettää:
- 9 € / laina
- Viittomakielisten lastenohjelmien kaukolainaus ja palautus on maksutonta.
- Lopputyötä tekevälle opiskelijalle kaukolainat lähetetään maksutta sillä edellytyksellä, että hän toimittaa valmiin työnsä lainakappaleeksi kirjaston kokoelmiin.

Kaukolainat, kirjasto tilaa:
- Kaukolainojen tilaus pääkaupunkiseudun ulkopuolisista kirjastoista veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaan.
- Varastokirjastosta lainojen tilaus on maksutonta.
- HUMAKin opiskelijoille ja henkilökunnalle lainojen tilaus muista HUMAK kirjastoista on maksutonta.

Aineiston varaaminen on maksutonta.

Tiedonhaku on maksutonta.

Kirjaston esittely on maksutonta.

Käyttöoikeudet ja lainaus

Kaikilla on oikeus käyttää Kuurojen Liiton kirjastoa, ja aineistoa voi lainata heti lainaajaksi rekisteröitymisen jälkeen. Lainaaja sitoutuu noudattamaan Kuurojen Liiton kirjaston käyttösääntöjä.
Hyödyllisiä linkkejä

Kuurojen Liiton kirjaston asiakasrekisterissä olevia tietoja käytetään ainoastaan lainausten valvontaan, eikä henkilö- tai lainaustietoja luovuteta ulkopuolisten käyttöön. Lainaajarekisterin rekisteriseloste ja käyttösäännöt ovat nähtävillä kirjastossa.

Kirjastolla ei ole käytössä omaa kirjastokorttia. Asiakkaat lainaavat aineistoa esittämällä valokuvalla varustetun henkilöllisyystodistuksen. Vaihtoehtoisesti asiakkaalle voidaan aktivoida kirjastokortiksi jokin hänellä jo olemassa oleva kirjastokortti.

Kirjaston aineiston lainaukset, varaukset ja lainojen uusimiset voi tehdä puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostitse tai käymällä kirjastossa. Asiakkaat voivat itse uusia lainansa ja tarkistaa asiakastietonsa myös kirjastotietokanta Humak Finnan kautta. Jos asiakas on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa kirjastolle, kirjasto lähettää eräpäivä- ja myöhästymisilmoitukset sähköpostitse.

Kaiken lainattavan aineiston laina-aika on pääsääntöisesti 28 vrk. Lehtiä ei lainata. Jos lainaan ei ole varauksia, se voidaan uusia. Laina voidaan uusia enintään kymmenen kertaa.

Kirjasto ei peri varaus-, myöhästymis- tai tietopalvelumaksuja. Asiakas vastaa kuitenkin kaikesta lainaamastaan aineistosta ja on velvollinen korvaamaan kadonneesta tai turmeltuneesta aineistosta aiheutuneen vahingon.

Sivu päivitetty 17.3.2016

Yhteystietomme