26.5.2018

• Kanta-Hämeen viittomakieliset ry:n puheenjohtaja Mika Hakkarainen
  • Hämeenlinnan terveiset toi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio
  • Akrobatiataiteilija Michaela Kosiecova
  • Kulttuuripäivien viikonloppu käynnistyi perjantain Deaf Pubissa.
  • Tietokilpailussa riemuittiin oikeista vastauksista.
  • Deaf Pubin juontajana toimi viittomakielinen stand up koomikko Gavin Lilley.
  • Tietokilpailun juonsi Netta Keski-Levijoki ja teknisenä tukena toimi Teemu Lipasti-Sjöroos.
  • Henkilökohtaisen tietokilpailun kolmen kärki: Roy Widberg, Rami Valtasaari ja Terhi Lappinen.
  • Teatteri Totti esitteli Deaf Pubissa tulevaa tuotantoaan Vaginamonologeja.
  • Heidi Airaksinen: Minne tie kulkee
  • Helsingin Kuurojen Yhdistyksen Tanhumuistelo
  • Kulttuuripäivien toimihenkilöstöä ja vapaaehtoiset työntekijät
  • Aku Karjalainen: Look Alive
  • Pitäjänmäen peruskoulun Kolme pukkia ja peikko
  • Kuurojen kansanopiston Bruno Mars
  • Tampereen Viittomakielisten Puna- ja valkokaartilaiset
  • Teatteriryhmä Messin Ystäväni Lohikäärme
  • Verkatehtaan Vanaja-sali oli ääriään myöten täynnä.
  • Tuomarit Arttu Liikamaa, Helena Torboli ja Pirkko Johansson
  • Kaj Hautasaaren pantomiimiesitys
  • Hietalahden koulun Nuoret ennen ja nyt
Kulttuuripäivien ensimmäinen kilpailupäivä starttasi todella lämpimissä tunnelmissa Hämeenlinnan Verkatehtaassa. Yleisöennätyksiä rikottiin Verkatehtaan Vanaja-salin täyttyessä viimeistä paikkaa myöten. Lauantaina nähtiin lavalla monta hienoa esitystä, tutustuttiin aulan messualueeseen ja ihailtiin kätten taidetta Kehräämön puolella.

Kulttuuripäivien viikonloppu otti jo varaslähdön perjantai-illan Deaf Pubissa, jossa käytiin perinteiset tietokilpailut. Yhdistysten välisessä kilpailussa voiton vei Tampere ja henkilökohtaisen kilpailun voitti puolestaan Rami Valtasaari.

Lauantaina päästiin sitten viettämään virallisia avajaisia. Päivän avasi Kanta-Hämeen viittomakieliset ry:n puheenjohtaja Mika Hakkarainen ja Hämeenlinnan kaupungin tervehdyksen toi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Rautio kehui Hämeenlinnan kaupungin järjestäneen viikonlopulle erinomaisen sään! 30. kertaa järjestettävien kulttuuripäivien suosio on kasvanut vuosi vuodelta ja Verkatehtaan sali olikin ääriään myöten täynnä. Kulttuurituottaja Teemu Lipasti-Sjöroos arvioi paikalla olleen yli tuhat viittomakielisen kulttuurin ystävää.

Avajaisnumerona nähtiin tsekkiläisen taiteilijan Michaela Kosiecovan huikean hieno akrobatiaesitys. Päivän varsinaisissa kilpailuesityksissä saatiin nauttia tarinankerronnasta, tanssista, teatterista ja sketseistä. Tuomarikolmikko Pirkko Johansson, Helena Torboli ja Arttu Liikamaa antoivat palautetta joka esityksen jälkeen; kaikki esiintyjät saivat kiitosta ja kannustusta ja aina välillä myös hyviä kehittämisehdotuksia ja uusi ideoita. Päivän juontajina toimivat Aino Laiho ja Juuso Toivonen.

Verkatehtaan Kehräämössä on koko viikonlopun esillä kulttuuripäivien taide- ja kädentaitotyöt. Esillä on muun muassa valokuvia, maalauksia, kollaaseja ja erilaisia käsitöitä.

Kulttuuripäivät jatkuvat sunnuntaina klo 9.00 ja iltapäivällä on sitten jännitystä ilmassa, kun selviää kuka voittaa sarjansa ja kuka on puolestaan yleisön suosikki.

Kulttuuripäivän päivityksiä voi seurata viikonlopun ajan liiton Facebookissa. Kulttuuripäivät ovat myös esillä lähipäivinä julkaistavassa viittomakielisessä verkkouutisessa ja seuraavassa Kuurojen lehdessä sekä myöhemmin myös Kuurojen videon kanavalla.

Liiton verkkosivuilla julkaistaan lähiaikoina myös kulttuuripäivien kuvagalleria, jossa laajempi kooste viikonlopun parhaista paloista.

Hyödyllisiä linkkejä