-A A +A

Opintolinjat

Kuurojen kansanopistossa on pitkiä opintolinjoja kuuroille ja huonokuuloisille maahanmuuttajille, täydennyskoulutuslinja viittomakielisille ja viittomakielen linjat kuuleville.

Opintojen tavoitteena on opintolinjasta riippuen:

• vahvistaa suomen ja viittomakielen osaamista
  • antaa perusvalmiuksia jatko-opintoihin ja työelämään
  • tukea opiskelijan omaa identiteettiä
  • harjaannuttaa toimimaan paikallisessa ja monikulttuurisessa ympäristössä
  • Opiskelijat kansanopiston aulatilassa.

Viittomakielen linja 2.10.2017-1.6.2018

Oletko hakeutumassa viittomakielialalle? Haluatko tutustua erääseen kieli-vähemmistöömme, sen kieleen ja kulttuuriin? Kiinnostaako uudenlaisen kielen oppiminen? Kaipaatko välivuotta ja uuden oppimista? Tule opiskelemaan Viittomakielen linjalle!
Hyödyllisiä linkkejä

Linjalla suoritetaan seuraavat opintokokonaisuudet:

• Johdatus suomalaiseen viittomakieleen*
  • Kuurojen historia ja kulttuuri
  • Opiston toiminta ja opiskelu kansanopistossa
  • Suomalainen viittomakieli ja vuorovaikutus*
  • Viittomakielisiin ja muihin kuulovammaisiin liittyvät organisaatiot
  • Viittomakielinen keskustelukurssi
  • Viittomakielinen ilmaisu
  • Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät
  • Viittomakielen tutkimusprojekti

* Opintokokonaisuus on osa Humanistisen avoimen ammattikorkeakoulun opintoja ja näistä opinnoista saadaan erillinen todistus.

Oppituntien ulkopuolella viittomakielen omaksumista edistää viittomakielinen ympäristö ja toiminta opiston viittomakielisten opiskelijoiden kanssa.

Opiskelu tapahtuu Valkeassa talossa Pohjois-Haagassa pääasiassa arkipäivisin.

Opiskelu maksaa 1999 € (64,50€ / viikko) tai jos haluat opiskella neljä päivää viikossa, niin opiskelu maksaa 1600 €. Osamaksu on mahdollista.

Opintoihin on mahdollista saada opintotukea ja syödä opistolla opiskelijahintaan. Opistolla on myös rajoitetusti majoitushuoneita, joissa voi asua edullisesti. Opintomaksuihin on mahdollista hakea opintoseteliavustusta.

Ilmoittautuminen tapahtuu ilmoittautumislomakkeella ja maksamalla 50 euron ilmoittautumismaksu. Ilmoittautumismaksu hyvitetään myöhemmin kokonaismaksusta.

PERUUTUSEHTO: Mikäli ilmoittautuja peruu kurssille osallistumisensa ennen kurssin alkua, menettää hän ilmoittautumismaksun, 50€ oppilaitokselle. Mikäli ilmoittautuja ei peru kurssille osallistumista lainkaan eikä osallistu opetukseen, laskutetaan häneltä 50 euron lisäksi myös ensimmäisen viikon opintomaksu.

Linjalle haetaan 22.9.2017 mennessä liitteenä olevalla ilmoittautumislomakkeella.

Lisätietoja opintojen sisällöstä:

Suvi Sjöroos
suvi.sjoroos@kuurojenkansanopisto.fi

Muut tiedustelut:

Tuija Luoto
puh. 09-5803 549
tuija.luoto@kuurojenkansanopisto.fi

Täydennyskoulutus viittomakielisille 21.8.2017–1.6.2018

Oletko vailla työ- tai opiskelupaikkaa? Haluatko syventää osaamistasi? Tavoitteletko työnhakutaitoja? Kuurojen kansanopistossa on tarjolla täydennyskoulutusta viittomakielisille myös elokuusta 2017 alkaen!

Täydennyskoulutuksen tavoitteena on kehittää työnhakutaitoja, tutustua työelämään/jatko-opiskeluvaihtoehtoihin ja työelämän perussääntöihin. Koulutuksessa parannetaan suomenkielen ja suomalaisen viittomakielen ilmaisua ja harjoitellaan verkostoitumista.

Täydennyskoulutukseen sisältyy seuraavia aiheita:

• Opiskelu- ja työelämävalmiudet
  • Työaloihin ja -elämään tutustuminen
  • Tietotekniikka ja sosiaalinen media
  • Suomen kieli
  • Viittomakieli Ilmaisutaito
  • Hygieniapassi

Opiskelu tapahtuu Valkeassa talossa, Helsingissä, pääasiassa arkipäivisin klo 9-13.30. Opinnot toteutetaan vaihtoehtoisesti 20 tai 25 oppituntia viikossa. (opv = opiskelijaviikko)

• 4 päivänä viikossa (20 tuntia viikossa, yhteensä 28 opv/lukuvuosi)
  • 5 päivänä viikossa (25 tuntia viikossa, yhteensä 38 opv/lukuvuosi)

Opiskelun hinta:

• 4 pvä/viikossa: 3230€ (85€ / viikko)
  • 5 pvä/viikossa: 4028€ (106€ / viikko).

Opintoihin on mahdollista hakea Kelalta ammatillista kuntoutusta tai opintotukea sekä opistolta voi hakea opintoseteliavustusta. Opistolla voi syödä opiskelijahintaan ja majoittua edullisesti. Opiskelun ohella voi toimia kokopäiväisenä työnhakijana.

Kuurojen kansanopisto on Suomen ainoa kansanopisto, joka tarjoaa kuuroille, huonokuuloisille ja kuurosokeille opetusta suomalaisella viittomakielellä. Kuurojen kansanopiston viittomakielinen ja monikulttuurinen oppimisympäristö on ainutlaatuinen Suomessa.

Koulutukseen haetaan liitteenä olevalla sähköisellä lomakkeella.

Lisätiedot:
Tuija Mustonen
ohjaaja
tuija.mustonen@kuurojenkansanopisto.fi
GSM: 0405487740, vain tekstiviesti tai 3 G
Skype: tuija.mustonen.kko

Hyödyllisiä linkkejä
  • Viittomakielen opiskeljat tutustumassa kirjastoon.

Viittomakielen intensiivikurssi 2.10.-1.12.2017

Tule opiskelemaan viittomakieltä arkipäivisin! Opintojen tavoitteena on saavuttaa kommunikatiivinen valmius viittomakielessä. Saat myös tietoa viittomakielisistä ja heidän kanssaan toimivista ammattilaisista. Tervetuloa viittomaan!
Hyödyllisiä linkkejä

Kurssi on tarkoitettu erityisesti tulkkikoulutukseen hakeutuville, mutta soveltuu myös muille, joilla on mahdollisuus opiskella viittomakieltä arkisin. Opetusta on päivittäin 5 oppituntia, koulupäivät ovat pääsääntöisesti klo 9.00-13.30. Kurssilla voi opiskella joko neljänä päivänä viikossa (yhteensä 180 tuntia) tai viitenä päivänä viikossa (yhteensä 225 tuntia).

Tavoitteena on saavuttaa kommunikatiivinen valmius viittomakielessä sekä saada tietoa viittomakielisistä ja heidän kanssaan toimivista ammattilaisista.

Opinnot sisältävät viittomakielen opiskelun lisäksi perehtymistä kuurojen kulttuuriin ja yhteisöön. Opintoihin voi sisällyttää myös Humak:n avoimen amk:n viittomakielen opintoja.

Opiskelu tapahtuu Kuurojen kansanopiston viittomakielisessä ympäristössä Helsingin Haagassa.

Opinnot maksavat 694 €. Jos opiskelee neljä päivää viikossa niin koko kurssin hinnaksi tulee 556 €. Opiskelijat otetaan pääsääntöisesti ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautuminen tapahtuu liitteenä olevalla ilmoittautumislomakkeella ja maksamalla 50 euron varausmaksu, joka hyvitetään myöhemmin kokonaismaksusta.

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 22.9.2017.

Opintoihin on mahdollista saada opintotukea.

PERUUTUSEHDOT: Mikäli ilmoittautuja peruu kurssille osallistumisensa viimeistään 10 pv ennen kurssin alkua, menettää hän ilmoittautumismaksun, 50€ oppilaitokselle.
Mikäli ilmoittautuja peruu ilmoittautumisensa alle 10 päivää ennen kurssin alkua, peritään häneltä kurssin kokonaismaksusta 25 %. Mikäli ilmoittautuja ei peru kurssille osallistumista lainkaan eikä osallistu opetukseen tai keskeyttää opinnot, laskutetaan häneltä koko kurssimaksu.

Lisätietoja:

Suvi Sjöroos
suvi.sjoroos@kuurojenkansanopisto.fi

Maahanmuuttajakoulutus kuuroille 21.8.2017-1.6.2018

Maahanmuuttajakoulutusta kuuroille järjestetään myös syksystä 2017 alkaen. Tule opiskelemaan muiden kuurojen maahanmuuttajien kanssa! Kuurojen kansanopisto on viittomakielinen ja monikulttuurinen opisto ja siksi ainutlaatuinen.

Kuurojen maahanmuuttajakoulutuksen tavoitteena on edistää yleisiä kotoutumista ja jatko-opintokelpoisuutta parantavia valmiuksia. Koulutus alkaa 21.8.2017 ja päättyy 1.6.2018.

Opintoihin sisältyy mm. suomalaista viittomakieltä, suomea toisena tai vieraana kielenä, tietotekniikkaa, yhteiskunta- ja työelämätaitoja. Opiskelija saa myös tietoa oikeuksistaan saada erilaisia viittomakielisiä palveluita mm. viittomakielen tulkkauspalvelut. Kuurojen kansanopisto on viittomakielinen ja monikulttuurinen opisto ja siksi ainutlaatuinen.

Opinnot toteutetaan lukuvuodessa 38 viikon aikana 4 tai 5 päivänä viikossa (20 tai 25 tuntia viikossa). Opiskelu kestää 1-4 lukuvuotta riippuen opiskelijan lähtötasosta. Opiskelu tapahtuu Valkeassa talossa, Helsingissä, pääasiassa arkipäivisin klo 9.00-13.30.

• 5 päivän opintojen kokonaishinta on 4028€ (106 € / viikko)
  • 4 päivän opintojen kokonaishinta on 3230€ (85€ / viikko).

Opintoihin voi hakea Kelalta ammatillista kuntoutusta, opintotukea tai opintoseteliavustusta. Opistolla voi syödä opiskelijahintaan ja majoittua edullisesti. Opiskelun ohella voi toimia kokopäiväisenä työnhakijana.

Sitova ilmoittautuminen tehdään sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, joka löytyy täältä www.kuurojenkansanopisto.fi

PERUUTUSEHTO: Opiskelun keskeyttämisestä on annettava kirjallinen ilmoitus opistolle. Opintomaksu peritään kirjalliseen ilmoitukseen asti.

Lisätietoja:

Tuija Mustonen