-A A +A
29.3.2017

Anni

• Miten kuuro soittaa hätäkeskukseen?
Sairaskohtaus voi sattua missä vain ja milloin vain. Miten kuuro soittaa hätänumeroon?

Heräsin aamulla ja olo oli kummallinen. Tuntui kuin jokin iso paino olisi rintani päällä. Aamupuuroa syödessäni olo vain heikkeni ja alkoi pelottaa. Mikä minua vaivaa? Onko minulla jotakin vakavaa? Lähdin kävelemään kohti terveyskeskusta. Hengästytti ja matka tuntui ikuisuudelta. Onneksi pääsin perille ja sain apua. Paljon helpompaa olisi ollut soittaa hätäkeskukseen, mutta kuurolle se ei ole mahdollista.

Suomessa hätäilmoituksen voi tarvittaessa tehdä myös tekstiviestillä, mutta viestiä ei voi lähettää numeroon 112, vaan jokaisella hätäkeskusalueella on käytössä oma numeronsa. Hätätilanteessa kuuron on siis tiedettävä minkä hätäkeskuksen alueella on ja lähetettävä tekstiviesti kyseisen alueen numeroon. Ei ihan helppoa ‒ varsinkaan hädän hetkellä.

Kuurojen Liitto muistuttaa viranomaisia sekä päättäjiä kuurojen yhdenvertaisista oikeuksista, kuten helppokäyttöisestä hätäilmoituksesta. Palvelut on suunniteltava sellaisiksi, että ne soveltuvat kaikille, myös kuuroille! Tue nyt toimintaamme ja auta Annin kaltaisia kuuroja!

Tue toimintaamme

Yhteystietomme