-A A +A

Tee kertalahjoitus

5.10.2017

Kehitysyhteistyötä Kambodzhassa

Työntekijämme Johanna on ollut todistamassa kehitystä Kambodzhan kuurojen parissa jo vuodesta 2002.

"Kuurojen liiton hankevastaavana minulla on ollut mahdollisuus seurata liiton ja kambodzhalaisen yhteistyökumppanin Deaf Development Programmen yhteistyötä jo vuodesta 2002 saakka. On ollut upeaa nähdä näiden vuosien varrella, kuinka Kuurojen Liiton tuella, kehitysyhteistyövaroin ja lahjoituksilla on tehty työtä, jonka johdosta Kambodzhassa on vähitellen kasvanut ja kehittynyt todella aktiivinen viittomakielinen yhteisö.

Kentällä olen nähnyt, kuinka uskomatonta työtä esimerkiksi meidän etsivän työn tekijät tekevät. He ajavat moottoripyörillään kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä huonoissakin olosuhteissa syrjäseutujen pikkuruisia teitä löytääkseen uusia kuuroja toimintamme piiriin. Nämä usein täysin kielettömät kuurot nuoret ovat vähitellen saaneet kielen, jolla kommunikoida. He ovat saaneet itselleen yhteisön, johon kuulua. He ovat saaneet ystäviä. He ovat löytäneet puolison. He ovat saaneet itsellensä ammatin ja ovat voineet ansaita itselle ja perheelleen elannon. He ovat saaneet ihmisarvon. On vaikea kuvitella mitään hienompaa kuin se, että ihminen joka on elänyt täysin syrjässä kaikesta, on nyt osa jotain aktiivista ja elämäniloista yhteisöä!

Olen päässyt näkemään, millaisia konkreettisia muutoksia kambodzhalaisten kuurojen ihmisten elämässä tapahtuu työmme ja lahjoitusvarojen ansioista. Mieleeni on vahvasti jäänyt eräs kuuro tyttö, jonka tapasin muutama vuosi sitten. Tyttö oli mukana kuuron kenttätyöntekijämme pitämässä viittomakielen alkeiden opetuksessa pienessä kylässä keskellä maaseutua. Tyttö oli vähän pelokkaan ja sulkeutuneen oloinen, ja hän arasti tarkkaili opetusta eikä aktiivisesti osallistunut siihen. Seuraavana vuonna tapasin saman tytön uudelleen – hän oli päässyt kumppanimme tarjoamaan perusopetukseen ja asui kuuroille opiskelijoille tarkoitetussa asuntolassa. Nyt tämä tyttö viittoi iloisesti uusien kuurojen ystäviensä kanssa ja oli osana porukkaa – eikä enää ollut pelkkä sivustakatsoja!"

Lahjoittamalla olet mukana parantamassa Kambodzhan kuurojen elämää!

Voit lahjoittaa nyt oheisella kertalahjoituslomakkeella,
soittamalla numeroon 0600 04030 (14,52 € +PVM)
tai lähettämällä tekstiviesti KUURO numeroon 16433 (10 €)

Hyödyllisiä linkkejä