-A A +A
19.1.2017

Martta

• Mummo ja lapsenlapsi yhdessä
On väärin jättää asioita kertomatta vain siksi, että olemme kuuroja. Ansaitsemme yhtä hyvää kohtelua kuin muutkin.

Se oli tammikuun ensimmäinen sunnuntai. Olimme koko perheen voimin menossa katsomaan mummia vanhainkotiin. Titta oli ihan innoissaan. Toisessa kädessään hän kantoi mummin lahjaa, uutta aniliininpunaista puseroa. Juuri sellaista pehmeää, jota mummi oli toivonut.
Menimme ensimmäiseen kerrokseen. Tumman lipaston päälle oli aseteltu kuva ja viestejä. Titta kysyi miksi pysähdyimme ja sitten kyyneleet valuivat pitkin poskiani. Sen jälkeen tuli raivo. Mummi oli kuollut torstaina. Kukaan ei ollut ilmoittanut meille, hänen lähimmille omaisilleen.
On väärin jättää asioita kertomatta vain siksi, että olemme kuuroja. Mummi ja me ansaitsemme ihan yhtä hyvää kohtelua kuin muutkin.

Kuurot ovat olleet luovia keksiessään keinoja pärjätä yhteiskunnassa, joka toimii kuulevien ehdoilla. On vilkkuvia ovikelloja ja täriseviä herätyskelloja. Läheskään kaikkeen ei ole kuitenkaan vielä ratkaisua.

Oletko koskaan miettinyt, miten kuuro varaa lääkäristä ajan, kun käytössä on vain takaisinsoittopalvelu? Entä miltä sinusta tuntuisi mennä lääkäriin, jos sinulla ei olisi yhteistä kieltä, jolla kommunikoida? Kuuro tarvitsee viittomakielen tulkin, mutta aina tulkkia ei ole saatavilla. Silloin perheenjäsenet, jopa lapset, voivat joutua kohtuuttomiin tilanteisiin tulkeiksi.

Nämä esimerkit ovat vain jäävuoren huippu. On monia palveluita, jossa kuuroja ei ole otettu lainkaan huomioon.

Tue toimintaamme

Yhteystietomme