Tue viittomakielistä viestintää

6.3.2018

Onko viittomakielinenkin osa yhteiskuntaa?

Kuuroilta jää saamatta paljon tietoa, koska sitä ei ole tarjolla viittomakielellä.

Äidinkielellä on iso merkitys siihen, kuka olen. Kielen kautta ajattelen ja hahmotan maailmaa, ilmaisen itseäni ja kommunikoin ympäristöni kanssa. Viesti, joka on omalla äidinkielelläni, erottuu kaikkien muiden viestien joukosta. Olen kuuro, ja äidinkieleni on viittomakieli. Se, kuinka vähän tätä huomioidaan, tuntuu pahalta – ihan kuin en olisi osa tätä yhteiskuntaa.

Kuurojen asema Suomessa ei ole tasa-arvoinen. Heiltä jää saamatta paljon tietoa, koska sitä ei ole tarjolla viittomakielellä.

Asiat, jotka ovat enemmistölle itsestäänselvyyksiä, kuten juna-asemien kuulutukset, radiolähetykset ja television kotimaiset ohjelmat menevät kuurolta ohi. Kriisitilanteessa ylimääräinen suora uutislähetys voi jopa keskeyttää normaalin ohjelmatarjonnan, mutta viittomakielinen odottaa tietoa omalla kielellään pahimmillaan jopa seuraavan päivän viittomakielisiin uutisiin.

Kuurojen Liitto edesauttaa kuurojen tiedonsaantia tuottamalla palveluja, tiedotteita ja ajankohtaisia uutisia viittomakielellä. Materiaalit ovat helposti kaikkien saatavilla verkosta niin tietokoneella kuin mobiililaitteillakin. Kuurojen Liitto tekee myös pitkäjänteistä edunvalvontatyötä, jotta viittomakielisten tiedonsaanti huomioitaisiin paremmin Suomessa. Kuurojen tiedonsaannin parantuessa, heillä on tasa-arvoisemmat mahdollisuudet osallistua yhteiskuntaan.

Lahjoita nyt ja olet mukana tukemassa viittomakielisen viestinnän edistämistä kotimaassamme!

• Lahjoita käyttämällä sivulta löytyvää kertalahjoituslomaketta
    • tilisiirrot, luottokortit ja MobilePay
  • Lahjoita soittamalla