-A A +A

Viittomakieliset alueelliset foorumit

Alueellisia foorumeja järjestetään talven ja kevään 2018 aikana. Viittomakieliset ja heidän asioistaan päättävät tahot kokoontuvat pohtimaan muun muassa sote- ja maakuntauudistuksen vaikutusta viittomakielisten arkeen. Foorumeihin kokoonnutaan ympäri Suomen yhteensä kuudessa eri paikassa.
Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot
Viittomakieliset alueelliset foorumit

Alueelliset foorumit kokoavat viittomakielisen yhteisön jäsenet ja heidän asioistaan päättävät tahot yhteen keskustelemaan viittomakielisten oikeuksien toteutumisesta sote- ja maakuntauudistuksessa. Lisäksi foorumit tarjoavat kaikille viittomakielisille yksityishenkilöille, alalla työskenteleville ja yhdistystoimijoille verkostoitumismahdollisuuksia muiden paikallisten yhdistysten, järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Tämä vahvistaa alueellisen tason yhteistyötä.

Alueellisia foorumeja järjestetään Oulussa, Tampereella, Kuopiossa, Turussa ja Helsingissä. Alueet on jaoteltu sote-yhteistyöalueiden mukaisesti. Osallistuja hyötyy eniten, jos osallistuu omaan sote-alueeseen kuuluvalle foorumille. Lisäksi järjestetään yksi foorumi Porvoossa suomenruotsalaisille painottuen suomenruotsalaisen viittomakielen kielellisiin oikeuksiin.

Foorumien pohjana käytetään Kuurojen Liiton julkaisuja; Viittomakieliloikkaa* ja Yhdistysohjelmaa*.

Foorumit ovat kaksipäiväisiä, mutta halutessa voi osallistua vain yhteen päivään. Perjantaisin keskitytään kielellisiin oikeuksiin osana viittomakieliloikan kampanjaa. Lauantaisin vuorostaan käsitellään Kuurojen Liiton yhdistysohjelman soveltamista arkikäyttöön.

Kannattaa merkitä sopivat päivämäärät jo nyt kalenteriin:

• 23.-24.2.2018 Oulu
  • 9.-10.3.2018 Tampere
  • 23.-24.3.2018 Kuopio
  • 13.-14.4.2018 Turku
  • 27.-28.4.2018 Helsinki
  • 4.-5.5.2018 Porvoo (suomenruotsalaisille)

Tilaisuus on ilmainen ja avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Osallistuja huolehtii itse matka- ja majoituskuluistaan.

Viittomakielisten alueellisten foorumien järjestäjinä toimivat Kuurojen Liitto, Kuurojen Palvelusäätiö ja Suomen Kuurosokeat ry.

*Viittomakieliloikka: Suomen viittomakielten kielipoliittisen ohjelman (2010-2015) arviointi ja jatkosuunnitelma
*Yhdistysohjelma: Yhdistysten nykytila kartoitettiin kahdella kyselyllä. Niistä saatujen tulosten pohjalta syntyi yhdistysohjelman visio ja toimenpide-ehdotukset.

Lisätiedot ja käytännön asiat:

Kaarina Huovinen
Kampanjakoordinaattori (viittomakieliloikka)
+358 44 752 5259 (SMS, WhatsApp)
kaarina.huovinen@kuurojenliitto.fi

Tiina Hedrén
Järjestösuunnittelija (yhdistysohjelma)
+358 44 752 5256 (SMS, WhatsApp)
tiina.hedren@kuurojenliitto.fi

Viittomakieliloikka

Täältä pääset tutustumaan Viittomakieliloikkaan.

Yhdistysohjelma

Täältä pääset tutustumaan Yhdistysohjelmaan.

Lisätietoja Yhdistysohjelmasta täältä: http://www.kuurojenliitto.fi/fi/yhdistyshuone/yhdistystoiminta/yhdistyso...

Yhdistysohjelma PDF, 8.2 MB
Muut materiaalit

Täältä löydät muut hyödylliset materiaalit alueellisia foorumeja varten.

Lisätietoja maakunta- ja sote-uudistuksesta viittomakielellä: http://alueuudistus.fi/viittomakieli

Juliste PDF, 9.01 MB
SOTE-kartta JPG, 2.72 MB