20.2.2018

EU:n Vammaiskortilla lisää mahdollisuuksia

EU:n Vammaiskortti tulee käyttöön Suomessa tämän vuoden aikana. Suomessa noin 300 000 ihmisellä on oikeus hakea Vammaiskorttia. Korttia voi hakea Kelalta loppukeväästä 2018.

Yhtenäisellä Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin.

- Vammaiskortin avulla voidaan todentaa asiakaspalvelijoille oma avun ja tuen tarve, kuvailee EU:n Vammaiskorttitoimiston kumppanuusjohtaja Petra Rantamäki.

Kortin avulla vammaiset ihmiset voidaan huomioida palveluissa paremmin ja yhtenäinen kortti mahdollistaa palveluntarjoajille palveluiden kehittämisen.

Vammaiskortti on samanlainen kaikissa niissä Euroopan maissa, joissa se tulee käyttöön. Tällä hetkellä EU:n Vammaiskortti on tulossa käyttöön Suomen lisäksi Belgiassa, Italiassa, Kyproksella, Maltalla, Virossa ja Romaniassa. EU:n Vammaiskortti on jo otettu käyttöön Sloveniassa.

EU:n Vammaiskortti on täysin vapaaehtoinen.

Kortissa on henkilön valokuva, nimi- ja syntymäaika, pistekirjoitusta ja hologrammitunniste. Kortin tekstit ovat suomeksi ja englanniksi. Vammaiskortissa voi olla joissain tapauksissa myös A-merkintä. A-merkinnällä voi halutessaan todentaa avustajan tai tukihenkilön tarpeen tai mukanaolon. A-merkintä koskee myös tulkkeja. Noin 80 000 henkilöä ovat oikeutettuja A-merkintään. Kortin kääntöpuolelle on mahdollista valita symboleita ja QR-koodi, jonka taakse kortin käyttäjä voi itse tallentaa tietoja omasta avun ja tuen tarpeestaan. Esimerkiksi kuuro hakija voi itse päättää, haluaako korttiin kuuroudesta kertovan symbolin.

Keillä on oikeus vammaiskorttiin?

Suomessa noin 300 000 ihmisellä on oikeus hakea korttia itselleen. Kortti haetaan Kelalta verkkopalvelun kautta, tarkemmat ohjeistukset tulevat kevään aikana.

Kortti edellyttää, että hakijalla on jokin virallinen päätös, esimerkiksi Kelan alle 16-vuotiaan vammaistuki, Kelan 16 vuotta täyttäneen vammaistuki, Kuulovammaisen tulkkauspäätös (A), Kuulo- ja näkövammaisen tulkkauspäätös (A) tai Puhevammaisen tulkkauspäätös (A).

Kortilla ei saa sosiaalietuuksia. Kortti maksaa näillä näkymin noin 10 euroa.

Vammaiskortin verkkosivuilla löydät tietoa vammaiskortista myös suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä.

Vammaiskorttia on kehitetty Suomessa Euroopan unionin Perusoikeus-, tasa-arvo- ja kansalaisuusohjelman tuella vuosina 2016-2017. Kehittämistyössä on ollut mukana laaja joukko vammaisjärjestöjä, palveluntarjoajia, Sosiaali- ja terveysministeriö, Kela sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vammaiskortin toimeenpanon koordinoinnista vastaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Vuodesta 2018 lähtien kehittämistyötä tukee STEA Veikkauksen tuotoista.

Hyödyllisiä linkkejä