8.9.2015

Hävettää! - sadat marssivat kehitysyhteistyön puolesta

Kepan yhteistyökumppaneidensa kanssa järjestämä "Me välitämme" -mielenilmaus kehitysyhteistyön puolesta keräsi Helsingin keskustaan useita satoja osallistujia. Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakalle luovutettiin mielenilmauksen yhteydessä vetoomus kehitysyhteistyön säilyttämisestä. Myös Kuurojen Liitto osallistui mielenilmaukseen.

Mielenilmauksen osallistujat kulkivat Esplanadilta Ulkoministeriön edustalle Katajanokalle. Siellä pieni delegaatio - etunenässään Elisabeth Rehn - luovutti vetoomuksen kehitysyhteistyön puolesta ministeri Toivakalle samalla, kun mielenilmauksen osallistujat huutelivat iskulauseita rakennuksen ulkopuolella.. Nettiadressin oli allekirjoittanut yli 41 000 kansalaista. Mielenosoittajat vastustivat leikkauksia myös laittamalla päähänsä paperipussin, jossa luki teksti "Hävettää!".

Ministeri Toivakan terveiset mielenosoittajille olivat kuitenkin odotetut; hän vetosi leikkausten tarpeellisuuteen nykyisessä taloustilanteessa. Samalla Toivakka halusi kuitenkin tuoda esille, että hallitus on sitoutunut pitämään Suomen kansainvälisenä maana. Toivakka sanoi myös arvostavansa kansalaisjärjestöjen työtä hyvin paljon. Paikalla olleilta mielenosoittajilta ministerin terveiset eivät kuitenkaan saaneet vastakaikua.

Hyödyllisiä linkkejä