23.10.2018

Historian vääryydet -seminaari nosti esiin kipeitä muistoja

Kuurojen museon uuden näyttelyn avajaisiin 20.10. yhdistettiin ensimmäistä kertaa seminaari. Se käsitteli viittomakielisiin kohdistuneita vääryyksiä Suomen historiassa ja näiden tapahtumien hyvittämistä.

Historian vääryydet -seminaari on jatkumo keväällä alkaneeseen kuurojen historian tapahtumien käsittelyyn. Ensimmäiseksi Kuurojen Liitto oli mukana toukokuussa Ihmisoikeusliiton järjestämässä seminaarissa, jossa käsiteltiin eri vähemmistöjen kokemia vääryyksiä. Sen jälkeen keskustelu jatkui heinäkuussa Porissa SuomiAreena -tapahtumassa, jossa Kuurojen Liitto, Suomen Romanifoorumi ja SámiSoster ry järjestivät yhdessä keskustelutilaisuuden.

-  Ihmisoikeusliiton seminaarissa tajusimme, ettemme ole yksin vaan muilla vähemmistöillä on samankaltaisia kokemuksia. SuomiAreenassa syvensimme käsittelyä vähemmistöjen omiin kokemuksiin, ja nyt oli oikea aika käsitellä aihetta oman yhteisön kesken. Tämä polku on syntynyt luonnostaan, mutta jatkossa tarvitaan kokonaissuunnitelma tämän aiheen käsittelyyn, toteaa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen

Puheenvuoron seminaarissa pitivät opettaja Maija Koivisto Kuurojen kansanopistosta ja pääsihteeri Kaari Mattila Ihmisoikeusliitosta. Päivän lopussa oli paneelikeskustelu aiheesta.

Kuurojen lähihistoria pitää sisällään vaikeita vaiheita ja rotuhygienian nimissä tehtyjä ihmisoikeusrikkomuksia. Maija Koivisto kertoi muun muassa kuuroille tehdyistä steriloinneista. Esimerkiksi Maahan lämpimään -kirjasta ja muista jo olemassa olevista aineistoista löytyy tietoa kuurojen kokemista vääryyksistä, mutta on tiedettävä, mistä etsiä näitä tietoja. Seminaarin yksi lopputulos olikin se, että kuurojen kärsimistä vääryyksistä pitäisi tehdä tutkimusta.

- Kuurot tietävät omasta historiastaan hyvin vähän, sitä sillä ei opeteta kouluissa. Kun sitä ei opeteta, niin kuurot saattavat ajatella, ettei omasta historiasta tietäminen olekaan niin tärkeää, sanoo Maija Koivisto.

Kuurojen yhteisön kipeät muistot

Kuurojen historiaan liittyy edelleen paljon häpeää, vaiettuja asioita ja kipeitä muistoja. Seminaarissa keskusteltiin siitä, että näistä asioista pitää saada puhua. Seminaarin yleisön esittämät puheenvuorot kiteyttivät, miten paljon kipeitä muistoja kuurojen yhteisössä edelleen on. Kuurojen yhteisön on purettava traumansa päästäkseen eteenpäin. Mutta vain yhteisön sisäinen asioiden selvittäminen ei riitä, vaan myös yhteiskunnan ja valtiovallan on osallistuttava historian vääryyksien selvittämiseen ja uhreilta anteeksi pyytämiseen.

Tämän aiheen käsittely jatkuu 23. helmikuuta Tampereella Kuurojen historiaseuran seminaarissa.

Historian vääryydet -seminaarista voi lukea lisää Kuurojen lehden tulevasta numerosta 4/2018 ja seminaarin suoran lähetyksen tallenne julkaistaan lähiaikoina Viittomakielisessä kirjastossa. Näitten lisäksi voit tutustua Viittomakielisessä kirjastossa aiheeseen liittyviin videoihin.

Mikäli aiheen käsittely herätti omakohtaisia kipeitä muistoja, suosittelemme kääntymään esimerkiksi Kuurojen Liiton aluetyöntekijöiden puoleen. Aluetyöntekijät voivat ohjata hakemaan apua oikeilta tahoilta.

Hyödyllisiä linkkejä