23.4.2018

Ihmisoikeusliiton seminaari historian vääryyksistä käsittelee myös viittomakielisten kokemuksia

Ihmisoikeusliiton 3.5. järjestettävän kevätseminaarin aiheena ovat historialliset vääryydet ja valtiollisten hyvitysten mahdollisuudet.

Suomen lähihistoria pitää sisällään eri ihmisryhmiin kohdistuneita vääryyksiä kuten pakkosterilisaatiota, oman kielen käytön estämistä ja muuta kaltoinkohtelua. Näiden vääryyksien kohteena ovat olleet erityisesti alkuperäiskansa saamelaiset ja eri vähemmistöt kuten romanit, vammaiset ihmiset ja viittomakieliset.

Suomi esitti 2016 valtiollisen anteeksipyynnön sijaishuollossa aikanaan väärinkohdelluille lapsille. Nyt on aika keskustella historian vääryyksien ja mahdollisten valtiollisten hyvitysten tematiikasta laajemmin. Millaisia eri ryhmien kokemat vääryydet ovat olleet? Mitä mekanismeja valtiolla on hyvittää menneitä vääryyksiä? Miten muissa Pohjoismaissa vääryyksiä on hyvitetty?

Ihmisoikeusliiton seminaarissa to 3.5.2018 klo 12-17 (Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki) käsitellään kaikkia näitä teemoja.

Aiheesta ovat keskustelemassa muun muassa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen, Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio, Suomen Romanifoorumin toiminnanjohtaja Allan Lindberg, Kehitysvammaliitossa pitkään työskennellyt psykologi Heikki Seppälä, professori Helena Ranta, Norjan Helsinki-komitean pääsihteeri Bjørn Engesland, Romaniasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Henna Huttu sekä eduskunnan 2. varapuhemies Tuula Haatainen sekä sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila.

Seminaaritila on esteetön. Tilaisuudessa on viittomakielen tulkkaus. Tilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä, tästä lisätietoja lähempänä.

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Kehitysvammaliiton ja Kuurojen Liiton kanssa.

Hyödyllisiä linkkejä