27.11.2018

Jalkojen lämmikettä kuuroille palvelutalojen asukkaille ja senioreille

Pitkin syksyä Facebookissa on vilahdellut kudottuja sukkia; lukuisat viittomakieliset ovat osallistuneet kampanjaan, jossa kudottiin villasukkia ympäri Suomen asuville kuurojen palvelutalojen asukkaille ja yli 80-vuotiaille yksin asuville kuuroille senioreille. Sukkia on kertynyt lähes 300 paria.

Kutojat ovat eri puolilta Suomea ja kaikki ovat halunneet ilahduttaa palvelutalojen asukkaita ja senioreita lämpöisellä joululahjalla. Yksi kutojista on Kaisa Alanne, joka myös osittain koordinoi sukkien lajittelua ja toimitusta oikeisiin kohteisiin.

– Facebookissa on Viittomakieliset kädentaitajat -ryhmä, jossa on aika ajoin erilaisia käsityökampanjoita. Tämän idean äiti on helsinkiläinen Pirkko Johansson, hän ehdotti kesällä sukkatempausta. Ryhmässä päätettiin, että sukkia tehdään kaikille kuurojen palvelutalojen asukkaille ja lisäksi kirkon kuurojendiakonien kautta sukkia jaettaisiin myös yli 80-vuotiaille yksin asuville kuuroille, kuvailee Kaisa.

Sukkia ovat olleet kutomassa niin kuurot kuin kuulevatkin. Mukana on esimerkiksi tulkkifirmoja, kuten Evantia ja Via, Kuurojen Liiton työntekijöitä ja HUMAKin tulkkiopiskelijoita.

– Aluksi lupasimme varovaisesti 20 sukkaparia, mutta matkan varrella sukkien määrä on kasvanut ja nyt olemme toimittaneet 36 sukkaparia eri puolille Suomea, kertoo Evantian palvelupäällikkö Taina Kaario-Degerman.

Pienellä teolla hyvä mieli

– Jokainen osallistuu omalla tavallaan, joko itse kutomalla tai ostamalla valmiin sukkaparin. Tässä ei ole mitään sääntöjä, että miltä sukkien pitää näyttää, vaan pääasia on, että tuo naisten tai miesten villasukat, kertoo Kaisa.

Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja sukkien toimittaminenkin on toteutettu vapaaehtoisvoimin. Kaisa kuvailee tempauksen koordinoinnin muistuttavan tulkkien välitystä, mutta kokee sen mukavana.

– Tärkeintä tässä on hyvä mieli. On mukavaa kutoa sukkia, kun tietää, että kuurot saavat nämä sukat joululahjaksi.

Kaisa kiittää kaikkien puolesta jokaista tempaukseen osallistunutta.

Tänään 27.11. vietetään Tekojen Tiistaita. Tekojen Tiistai on osa kansainvälistä #GivingTuesday-kampanjaa, joka alkoi Yhdysvalloissa vuonna 2012. Suomeenkin viime vuosina rantautuneelle Black Friday -päivälle vastapainoksi perustettu kampanja pyrkii lisäämään keskustelua ja tietoisuutta antamisesta – ajan, avun, hyvänmielentekojen sekä lahjoitusten muodossa.

Hyödyllisiä linkkejä