15.8.2019

Kansainvälinen kuurojen viikko lähestyy

Syyskuun 23.-29. päivinä vietetään jälleen kansainvälistä kuurojen viikkoa. Tämän vuoden teemana on Sign Language Rights for all.

Kansainvälisen kuurojen viikon ytimessä on maailman kuurojen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus sekä tämän vahvan yhteisöllisyyden juhlistaminen yhdessä muun maailman kanssa. Juhlaviikolla halutaan myös tukea ja vahvistaa edunvalvontatyötä kuurojen ja kaikkien viittomakielisten oikeuksien parantamiseksi eri puolilla maailmaa.

Viikon avaa kansainvälinen viittomakielten päivä, jota vietetään maanantaina 23. syyskuuta.

Kansainvälisen kuurojen viikon ohjelma

Kansainvälistä kuurojen viikkoa on vietetty monin eri tavoin. Suomessa on jo muodostunut perinteeksi Kuurojen Liiton järjestämä kansainvälisen kuurojen viikon verkkobileet. Tänäkin vuonna pidetään verkkobileet perjantaina 27.9. klo 18-20. Suorassa lähetyksessä osoitteessa www.kuurojenliitto.fi on luvassa monipuolista viittomakielistä viihdettä. Suora lähetys tulkataan myös suomeksi, joten kaikki ovat tervetulleita seuraamaan verkkobileitä. Tarkempia tietoja ohjelmasta julkaistaan lähempänä ajankohtaa.

Oletko järjestämässä viittomakielistä ohjelmaa kansainvälisenä kuurojen viikolla? Tai tiedätkö jonkun, joka järjestää jotain? Yhdistykset, oletteko järjestämässä verkkobilekatsomoita? Ilmoittakaa kansainvälisen kuurojen viikon ohjelmat meille, niin teemme niistä koosteen! Jos olet itse järjestäjä, voit ilmoittaa tapahtumasi suoraan tapahtumakalenteriimme. Muut vihjeet voi lähettää osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi.

Kansainvälistä kuurojen päivää on vietetty jo vuodesta 1958. Myöhemmin päivä laajentui nykyiseen viikon muotoon.

Hyödyllisiä linkkejä