16.9.2019

Kansainvälisen kuurojen viikon viettoa

Syyskuun 23.-29. päivinä vietetään jälleen kansainvälistä kuurojen viikkoa. Olemme koonneet listan meille ilmoitetuista kansainvälisen kuurojen viikon tapahtumista Suomessa. Valitse sopiva tapahtuma ja osallistu kanssamme kansainvälisen kuurojen viikon viettoon. Ainakin Verkkobileisiin voit osallistua omalta kotisohvaltasi asti!

MAANANTAI 23.9.

Kansainvälinen viittomakielten päivä

MITÄ: Sign Language Rights for all -luentosarja
MISSÄ: Mikkelin OLKA-pisteen auditoriossa, Porrassalmenkatu 35, Mikkeli
KLO: 15-19
OHJELMA: Luennot: ”Viittomakieliset palvelut”, Juha Oksanen & Merja Brander, ”Viittomakielinen asiakas ja muistisairaus”, Johanna Lajunen, ”Viittomakielisten kokemat väkivallan muodot ja palveluohjaus”, Sanna Paasonen
ILMOITTAUTUMINEN: Ei ilmoittautumista
JÄRJESTÄJÄ: Mikkelin Kuurojen Yhdistys ry, mikkelinkuurojenyhdistys@gmail.com, tekstiviestit 050 3221 151

TIISTAI 24.9.

Ei tapahtumia.

KESKIVIIKKO 25.9.

MITÄ: TITO-päivä: Tietoa ja toimintaa viittomakielellä
MISSÄ: Pohjois-Savon opistossa, Kansanopistotie 32, 70800 Kuopio
KLO: klo 10-14:30
OHJELMA: Päivä sisältää tietoa, yhteistä tekemistä, keskustelua, pelejä, liikuntaa, mukavaa yhdessäoloa, rentoutumista sekä tietoa muistista ja hyvinvoinnista. Päivien aikana tarjotaan viittomakielisille maksuton lounas!
ILMOITTAUTUMINEN: Sanna Miettinen, sanna.miettinen@psko.fi tai tekstiviesti puh. 040 1460203
JÄRJESTÄJÄ: Pohjois-Savon opiston kommunikaation- ja viittomakielen ohjaajaopiskelijat ja Kuurojen Palvelusäätiö sr/ Passi-ohjelma
_

MITÄ: OmaTori, avoin tilaisuus, johon kutsutaan erityisesti viittomakielisiä
MISSÄ: Porrassalmenkatu 21,2 krs., Mikkeli
KLO: klo 12-15
OHJELMA: Ohjelmassa toimintaan tutustumista, kahvittelua, viittomakielen alkeita, bingoa ja tuolijumppaa
JÄRJESTÄJÄ: OmaTori

MITÄ: Viittomakielinen opastus Ugo Rondinonen näyttelyyn
MISSÄ: Helsingin Taidehalli, Nervanderinkatu 3, Helsinki
KLO: 18:00
OHJELMA: Helsingin Taidehallin viittomakielisissä opastuksissa syvennytään Ugo Rondinonen näyttelyyn, jonka keskiössä nähtävä meditatiivinen vocabulary of solitude-installaatio muodostuu passiivisissa asennoissa olevista klovneista. Teoksessa nähdään taiteilijalle tyypillinen tasapainottelu ilon ja surun välillä: perinteisesti viihdyttävä ja hauska klovni onkin Rondinonen näyttelyssä rauhallinen ja pohdiskeleva, lähes melankolinen.
ILMOITTAUTUMINEN: Ei ilmoittautumista. Opastus sisältyy näyttelylipun hintaan: 12 € / 8 € / Museokortti, liput paikan päältä
JÄRJESTÄJÄ: Taidehalli

MITÄ: Visual Motion Art - viittomakielisen taiteen pop up -tapahtuma
MISSÄ: Helsingin Taidehalli, Nervanderinkatu 3, Helsinki
KLO: 18:00
OHJELMA: Kolme viittomakielistä taiteilijaa esittää tulkintojaan Ugo Rondinonen klovnihahmojen tunnetiloista. Viittomakielisen kirjallisuuden eri tyylilajeja teoksissaan sekoittavat taiteilijat tekevät visuaaliseksi sen mitä tunnemme. Teosten keskellä he kutovat visuaalisia ja liikkuvia kuvia, tuoden viittomakielisen arkitodellisuuden osaksi näyttelyn värikästä maailmaa. Esitykset tapahtuvat viittomakielisen opastuksen yhteydessä
ILMOITTAUTUMINEN: Ei ilmoittautumista. Esitykset sisältyvät näyttelylipun hintaan: 12 € / 8 € / Museokortti, liput paikan päältä
JÄRJESTÄJÄ: Taidehalli

MISSÄ: Espoon kaupunginteatteri, Revontulihalli, Revontulentie 8, Espoo
KLO: 19:00
OHJELMA: Sanaton rakkaus (Children of a Lesser God) on moderni klassikko, joka kertoo kuuron naisen ja kuulevan miehen rakkaudesta ympäristön ristipaineessa. Mark Medoffin näytelmä törmäyttää esiin kysymyksiä identiteetistä, omasta äänestä ja sulautumisesta, itsemääräämisen oikeudesta, intohimosta ja sillanrakennuksesta. Tarinassa kipinät sinkoilevat, kun kuuro Sarah ja kuuleva James ottavat mittaa toisistaan ja voimista ympärillään.

TORSTAI 26.9.

MITÄ: Yleisurheilutapahtuma viittomakielisille perheille
MISSÄ: Eläintarhan Urheilukenttä, Vauhtitie 6, 00250 Helsinki
KLO: klo 17:00-19:30
OHJELMA: Mireal järjestää leikkimielisen yleisurheilutapahtuman viittomakielisille perheille
ILMOITTAUTUMINENmessissa@mireal.fi
JÄRJESTÄJÄ: Mireal Oy

PERJANTAI 27.9.

MITÄ: Verkkobileet suorana lähetyksenä
MISSÄ: www.kuurojenliitto.fi
KLO: klo 18-20
OHJELMA: Suorassa lähetyksessä on luvassa monipuolista viittomakielistä viihdettä. Suora lähetys tulkataan myös suomeksi, joten kaikki ovat tervetulleita seuraamaan verkkobileitä.
JÄRJESTÄJÄ: Kuurojen Liitto ry

MITÄ: Verkkobilekatsomo
MISSÄ: Helsingin Kuurojen Yhdistys, Kauppakaarre 1, Helsinki
KLO: klo 17:30 alkaen
OHJELMA: Helsingin kuurojen yhdistys järjestää yhdistyksen tiloissa katsomon, jossa voi seurata Kuurojen Liiton verkkobileitä televisiosta suorana lähetyksenä.
JÄRJESTÄJÄ: Helsingin Kuurojen Yhdistys

MISSÄ: Espoon kaupunginteatteri, Revontulihalli, Revontulentie 8, Espoo
KLO: 19:00

LAUANTAI 28.9.

MISSÄ: Espoon kaupunginteatteri, Revontulihalli, Revontulentie 8, Espoo
KLO: 16:00

SUNNUNTAI 29.9.

Ei tapahtumia.
_

Unohdimmeko jotain? Lähetä meille vihje osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi.

Kansainvälisen kuurojen viikon ytimessä on maailman kuurojen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus sekä tämän vahvan yhteisöllisyyden juhlistaminen yhdessä muun maailman kanssa. Juhlaviikolla halutaan myös tukea ja vahvistaa edunvalvontatyötä kuurojen ja kaikkien viittomakielisten oikeuksien parantamiseksi eri puolilla maailmaa.

Kansainvälistä kuurojen päivää on vietetty jo vuodesta 1958. Myöhemmin päivä laajentui nykyiseen viikon muotoon.