31.10.2018

Kieliasiain neuvottelupäivä: Kuurona syntyneille ja viittomakielisten lapsille taattava oikeus viittomakielen opetukseen

Kieliasiain neuvottelukunta järjesti vuoden 2018 kieliasiain neuvottelupäivän, jossa opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen keskusteli kieliryhmien kanssa opetuksesta ja opetuksen merkityksestä kielellisten ja kulttuuristen oikeuksien toteutumiselle. Esillä oli myös viittomakielisten lasten perusopetus.

Kieliasiain neuvottelukunta järjesti 24.10.2018 kolmannen kieliasiain neuvottelupäivän. Neuvottelupäivän tarkoituksena on lisätä kieliryhmien ja hallituksen välistä vuoropuhelua. Mukana tilaisuudessa olivat myös erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlund ja johtaja Kaisa Alanne Kuurojen Liitosta.

Neuvottelukunta ja kieliryhmien edustajat keskustelivat opetuksesta ministeri Grahn-Laasosen kanssa.

- Ministeri lupasi, että Kuurojen Liitto ja sen kumppaneita kutsutaan vielä ennen joulua opetus- ja kulttuuriministeriöön keskustelemaan mm. viittomakielisten lasten varhaiskasvatuksen kehittämisestä. Tilaisuudessa pohdittiin myös vieraiden kielten opetuksen aloittamista nykyistä aikaisemmin. Vielä emme tiedä, miten tämä ns. A1-kielen varhentaminen käytännössä toteutetaan viittomakielisten lasten perusopetuksessa, kertoi Pirkko Selin-Grönlund tapaamisen tuloksista.

Neuvottelupäivän julkilausumassa todetaan, että kuurona syntyneille ja viittomakielisten lapsille on taattava oikeus viittomakielen opetukseen.  Sisäkorvaistute ei kaikilla korvaa tarvetta oppia viittomakieltä. Lisäksi viittomakieli on monen lapsen äidinkieli ja samalla tavalla kuin muutkin kielet, portti muiden kielten oppimiseen.

Hyödyllisiä linkkejä