23.9.2015

Kuurojen kansanopistossa vankka kokemus maahanmuuttajakoulutuksesta

Kuurojen kansanopisto on ainoa oppilaitos Suomessa, joka tarjoaa viittomakielistä koulutusta kuuroille maahanmuuttajille. Maahanmuuttajalinja on ollut toiminnassa jo vuosia. Tämänhetkiseen pakolaistilanteeseen Kuurojen kansanopisto varautuu informoimalla viranomaisia palveluistaan.

Kuurojen Liitto on jo aiemmassa kirjeessään Maahanmuuttovirastolle ilmaissut huolensa kuurojen pakolaisten tilanteesta. Liiton tavoitteena on, että viranomaisilla vastaanottokeskuksissa olisi mahdollisimman hyvät valmiudet kuurojen maahanmuuttajien kohtaamiseen. Samaan pyrkii myös Kuurojen kansanopisto.

Kuurojen kansanopistossa yritetään pysyä ajan tasalla kuuroista pakolaisista pitämällä yhteyttä muun muassa maahanmuuttovirastoon ja vastaanottokeskukseen. Kuurojen kansanopistolla on valmiudet tarjota kuurolle pakolaiselle koulutuspaikka, mikäli rahoitus on kunnossa.  Kansanopisto voi tarjota myös mahdollisuuksien mukaan majoitusta täysi-ikäisille kuuroille - tosin vain rajoitetun ajan. Alaikäisten maahanmuuttajakuurojen toivotaan asettuvan Helsingin seudulle, jotta heillä olisi mahdollisuus käydä kansanopistossa päiväopinnoissa. Ohjaaja Tuija Mustonen muistuttaa vertaistuen merkityksestä:

- Sekä maahanmuuttajille että pakolaisille on iso apu siitä, että voi olla tekemisissä samassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa. Meille on vuosien varrella muodostunut laaja kuurojen maahanmuuttajien verkosto, johon tulevatkin opiskelijat pääsevät osallisiksi.

Kuurojen kansanopiston maahanmuuttajakoulutuksessa opiskellaan suomea ja suomalaista viittomakieltä sekä perehdytään suomalaiseen yhteiskuntaan ja kuurojen yhteisöön. Tavoitteena on helpottaa maahanmuuttajien kotouttamisprosessia.

Tähän mennessä ainakin yhden kuuron pakolaisperheen tiedetään saapuneen Suomeen meneillään olevan pakolaistulvan aikana.

Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot