11.12.2018

Kuurojen lehden joulunumero on ilmestynyt

• Kuurojen lehti kansi
Kuurojen lehden numero 4/2018 on ilmestynyt! Lehteen sisältyy sekä tietoa että viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluita yhteisön ihmisistä. Joululehdestä löytyvät myös perinteiset kuurojen yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset.

Tulkkauspalvelujen kilpailutus keväällä 2017 on saanut asiakkaat ja tulkkauspalvelun tuottajat liikkeelle. Asiantuntijajutussa kerrotaan markkinaoikeuden Kelalle antamasta langettavasta päätöksestä ja vireillä olevasta tulkkauspalvelujen suuresta murroksesta.

Joululehti paljastaa, miten kuuron Arvo Kallatsan henkilöllisyyspaperit päätyivät saksalaiselle sotilaskarkurille jatkosodan lopulla 1944. Tähän juttuun saatiin idea syyskuussa Lapin Kansassa julkaistusta artikkelista, jossa kerrottiin Ruotsiin paenneesta saksalais-suomalaisesta pariskunnasta.

Kirjeenvaihtajapalstalla Tanja Honkanen kertoo rakkaudestaan Intiaan ja tekemästään vapaaehtoistyöstä kuurojenkoulussa. Urapolkunsa kertoo tällä kertaa Eeva Tupi, joka on ajanut kuurojen ihmisoikeuksia nuoresta asti.

Koulumuistot juttusarjan viimeisessä osassa käsitellään rippikoulua, joka oli ennen vanhaan kiinteä osa kuurojen opintietä. Pentti Saarisalmi muistelee jutussa myös karismaattista rippipappiaan Eino Savisaarta. Joululehteen päättyy myös 080609-palsta, jossa on esitelty neljä samana päivänä syntynyttä lasta. Viimeisenä ystäväkirjan kysymyksiin vastaa Nolan Kluk.

Tällä kertaa teemasivut juhlistavat Kuurojen Liiton viittomakielten sanakirjatyötä, jota on tehty 30 vuoden ajan. Lehti kysyi kolmelta natiivilta viittojalta heidän kokemuksistaan SignWiki-kansalaissanakirjasta, johon kuka vain voi lisätä viittomia.

Lisäksi lehdestä löytyy muun muassa eläkkeelle jääneen viittomakielen professorin Ritva Takkisen haastattelu, Teatteri Totin Vaginamonologeja-näytelmän arvio ja Liisa Kauppisen muistoja edesmenneestä Kalle Könkkölästä.