19.6.2019

Kuurojen lehden numero 2/2019 on ilmestynyt

• Liisa Kauppinen Kuurojen lehti kansi
Kuurojen lehden numero 2/2019 saapuu tilaajille juhannusviikolla. Kuten aina, lehteen sisältyy sekä tietoa että viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluita yhteisön ihmisistä.

Lehden teemasivut juhlistavat järjestöneuvos Liisa Kauppisen 80-vuotissyntymäpäivää ja hänestä tehtyä elämäkertaa. Harvinaisessa yhteishaastattelussa Liisa ja hänen lapsensa Susanna Söderlund ja Esa Jukka Kauppinen muistelevat vuosia yhteisessä kodissa.

Asiantuntijahaastattelussa pohditaan, millaista on olla nuori kuulovammainen ja käydä koulua Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Lapset ovat usein yksin oman kielensä ja kulttuurinsa kanssa lähikouluissa.

Uratarina vie meidät Tukholman yliopistoon, jossa työskentelee Pohjoismaiden ensimmäinen kuuro professori Johanna Mesch. Lisäksi lehdestä on luettavissa kiinnostavaa tietoa kuuroista ja viittomakielestä Venäjällä ja muissa entisen Neuvostoliiton maissa.

Minun tarinani -sarjassa kerrotaan tällä kertaa, millaisia vaikutuksia peliriippuvuudella on elämään. Peliriippuvuus on sairaus, josta toipuminen ei ole helppoa.

Bravuuri keittiössä -juttusarjan toisessa osassa Timo Jarva kokkaa pippurista lohikeittoa. Sarjan kokkausvideot julkaistaan Kuurojen videon kanavalla sen tilaajille.

Lehdessä 2/2019 palataan Turussa järjestettyjen Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuman tunnelmiin kuvin ja haastatteluin. Lisäksi käydään läpi, mitä historian vääryydet -prosessissa on tapahtunut ja mitä on tulossa. Viittomakielisten yhteisö on jo saanut iloita siitä, että uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu valtiollisen sovintoprosessin käynnistäminen.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.

Hyödyllisiä linkkejä