25.9.2018

Kuurojen lehti 3/2018 on ilmestynyt

Kuurojen lehden numero 3/2018 saapuu tilaajille kuurojen kansainvälisen viikon aikana. Lehteen sisältyy tälläkin kertaa sekä tietoa että viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluita yhteisön ihmisistä.

Kuurojen lehden asiantuntijahaastattelu nostaa esille nykytilanteen, jossa kuntien kovien kriteerien vuoksi yhä useampi viittomakielinen vanhus jää vaille omakielistä hoitoa. Jutussa kerrotaan myös, miten Pia-Dora Liljegren sai pitkän taistelun jälkeen äidilleen Kersti Kalliolle paikan kuurojen palvelukeskus Åvikista.

Teemasivujen aiheena on tämän vuoden alussa julkaistu Kuurojen Liiton yhdistysohjelma ja sen jalkauttaminen jäsenyhdistyksiin. Järjestösuunnittelija Tiina Hedrén ja Turun Kuurojenyhdistyksen puheenjohtaja Joonas Lehtimäki kertovat kokemuksiaan yhdistysohjelman jalkauttamistyöstä.

Kirjeenvaihtajapalstalla vieraillaan tällä kertaa Tanskassa, joka on kiristänyt maahanmuuttopolitiikkaansa jo vuosien ajan. Urapalstalta pääsee lukemaan Ruotsissa asuvan Tanja Honkasen työstä pukusuunnittelijana. Hän on tehnyt lukuisia puvustuksia kuurojen teatteri Tyst Teaterille.

Historia-aiheisia juttuja on tällä kertaa tarjolla kaksi: ensimmäisessä muistellaan koulun aloitusta Mikkelin kuurojenkoulussa ja toisessa kerrotaan sodassa isänsä menettäneen sotaorpo Pirkko Valtosen tarina.

Uusimmassa lehdessä on myös hauska kertomus siitä, miksi ja miten tanskalainen maajussi Mads Knudsen rakensi suomalaisen saunan kotitilalleen.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.

Hyödyllisiä linkkejä