14.12.2016

Kuurojen Liiton sanakirja- ja korpustyöltä jouluyllätys

Kuurojen Liiton sanakirja- ja korpustyö on julkaissut materiaalipaketin, jonka avulla viittomakieliset yläasteikäiset voivat tutustua äidinkieleensä kielitieteen keinoin. Materiaalissa hyödynnetään korpuksia eli kielen tallenteita, joihin on tehty kielitieteellisiä merkintöjä. Tähän saakka materiaalia viittomakielen opetukseen on ollut tarjolla hyvin vähän. Kurkistus korpuksiin ja kieltoilmauksiin –paketti on kaksikielinen ja sen valmistamista on tukenut Koneen Säätiö.

Korpus tarkoittaa kieliaineistoa, jota voidaan tarkastella kielitieteen keinoin. Jo aikaisemmin Kuurojen Liitto ja Humanistinen ammattikorkeakoulu toteuttivat Koneen Säätiön tuella korpuksen, joka perustui Kuurojen Liiton julkistaman kielipoliittisen ohjelman videoaineistoon. Tuo Kipo-korpuksen ensimmäinen versio valmistui syksyllä 2015.

Kakkosversioon on nyt tehty muutamia parannuksia ja korjauksia. Muun muassa videot on käännetty suomeksi viittomakielen virkkeinä, mikä helpottaa videoissa navigointia. Tämän avulla aineistoa voi käyttää entistä monipuolisemmin. Kipo-korpus löytyy Suomen kielipankista. Samasta palvelusta löytyy myös toinen suomalaisen viittomakielen korpus, Jyväskylän yliopiston ProGram-hankkeessa tuotettu Snowfrog. Linkki näihin molempiin löytyy jutun lopusta.

Hakutoiminnoilla aineistosta voi poimia tiettyjä viittomia ja katsoa, miten niitä käytetään. Tämän eteen ovat Kuurojen Liiton sanakirja- ja korpustyön ihmiset tehneet kovasti töitä: viittomakielen tutkija Leena Savolainen kertoo, että yhden minuutin purkaminen on vaatinut noin 20 työtuntia.

Kurkistuspaketti kielen rakenteisiin

Jotta Kipo-korpus saataisiin jalkautettua muidenkin kuin kielitieteilijöiden käyttöön, siitä on tehty opetusmateriaali nimeltään Kurkistus korpuksiin ja kieltoilmauksiin. Sanakirjantoimittaja Niina Lappalainen ja sanakirjatyöntekijä Päivi Mäntylä kertovat, että opetusmateriaali on tuotettu sekä suomeksi että viittomakielellä, mutta pääpaino on nimenomaan viittomakielisessä kohderyhmässä, erityisesti yläasteikäisissä. Kouluilla ei juuri ole viittomakielen opetusmateriaalia, joten kurkistuspaketti tulee todelliseen tarpeeseen. Se tarjoaa myös opettajille inspiraatiota. Pakettia saa toki hyödyntää yläkoululaisten lisäksi kuka tahansa viittomakielinen, iästä ja koulutuksesta riippumatta.

Opetusmateriaali koostuu kolmesta osasta: korpukseen tutustuminen, kieltoilmaisujen muodostaminen ja tehtävät. Tehtävät tehdään digitaalisilla laitteilla, eli tietokoneella, tabletilla, kännykällä – mikä nyt käytössä sattuukaan olemaan. Näin edistyksellistä viittomakielen opetusmateriaalia ei ole Suomessa aiemmin tuotettu ja se on kansainvälisestikin harvinaisuus. Tekijät toivovat, että paketti innostaa opiskelijoita tutkailemaan omaa kieltään rohkeasti. Tutustumispaketin voi ladata ilmaiseksi Kuurojen Liiton verkkosivulta. Linkki aineistoon löytyy jutun lopusta.

Ensi vuoden alussa sanakirja- ja korpustyöltä ilmestyy lisää herkullisia uutuuksia. Niistä kerromme tuonnempana!

Hyödyllisiä linkkejä