15.6.2018

Kuurojen Liiton sanakirjatyön uutuudet

Kuurojen Liiton sanakirjatyö on kevään päätteeksi julkaissut uutuuksia, kuten sanakirjan PDF-näköisjulkaisun, Arkisto-Suvin ja Mobiili-Suvin. Tapasimme sanakirjatyön tekijöistä Leena Savolaisen ja Pia Taalaksen, jotka esittelivät nämä uutuudet.

Sanakirjan PDF-näköisjulkaisu
Suomalaisen viittomakielen perussanakirjan julkaisemisesta on kulunut jo 20 vuotta. Edelleenkin sanakirjatyö saa kyselyjä kirjasta, mutta painos on ollut jo vuosia loppu eikä uutta painosta ole tulossa. Ratkaisuksi tähän tehtiin PDF-näköisjulkaisu, joka julkaistaan kesäkuussa 2018 Kotimaisten kielten keskuksen, Kotuksen verkkosivuilla. Kirjan voi ladata omalle koneelleen ja selata sitä digilaitteilla tai tulostaa itselleen tarpeellisia sivuja.

Arkisto-Suvi
Suvi on Suomen viittomakielten verkkosanakirja. Yleisviittomisto käytiin vuosina 2016-2018 perusteellisesti läpi. Tarkastuskierroksen valmistuttua yleisviittomisto haluttiin tallettaa yhtenä kokonaisuutena. Tätä varten luotiin Arkisto-Suvi. Sieltä voi vuosienkin päästä käydä tarkistamassa perussanakirjassa esiintyneitä viittomia ja esimerkkilauseita. Osa videoista tulee nimittäin vaihtumaan, kun Suvin aineistoa muokataan ja täydennetään, ja näin yhteys perussanakirjaan tulee osin katkeamaan. Arkisto‐Suvi löytyy Viittomakielisestä kirjastosta.

Mobiili-Suvi
Suvi-verkkosanakirja hyppää nykyaikaan, sillä nyt se on saatavilla myös mobiiliversiona. Kun menet Suvin sivulle, se tarjoaa vaihtoehdoiksi tietokone- ja mobiiliversion. Mobiiliversio rakennettiin alkuvuoden 2018 aikana ja siitä löytyy koko Suvi‐sanakirjan sisältö. Suvia on nyt helpompi käyttää myös kännyköillä ja tableteilla. Suvin mobiilikäyttöliittymän kehittämistä jatketaan vuonna 2018.

Suvi on Suomen viittomakielten verkkosanakirja. Suomalaisen viittomakielen Suvi‐palvelu avattiin vuonna 2003 ja vuonna 2013 aineisto siirrettiin uudelle julkaisualustalle. Suomenruotsalaisen viittomakielen sivusto aukaistiin vuonna 2015. Suvi on tarkoitettu sekä viittomakieltemme äidinkielisille käyttäjille että niiden opiskelijoille. Suvissa on monenlaista aineistoa: perussanakirjan materiaalista tehty yleisviittomisto, paikannimistöä Suomesta ja ulkomailta, satuhahmojen viittomia ja terveydenhoitoon liittyvää viittomistoa. Viittomia voi hakea viittomakielen tai suomenkielen kautta. Suviin listään uutta aineistoa vuosittain.

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan sanakirjatyön tuotoksiin!

Hyödyllisiä linkkejä