4.12.2019

Kuurojen maailmanliiton kuulumisia

Kuurojen maailmanliitossa on tänä vuonna tapahtunut paljon. Kesällä pidettiin kuurojen maailmankongressi Pariisissa. Sen jälkeen elokuussa WFD:n toiminnanjohtajan sijaisena aloitti Raymond Rodgers. Saimme tilaisuuden tavata Rodgersin ja kysyä maailmanliiton kuulumisia.

Raymond Rodgers on amerikkalainen kuuro, joka asuu ja työskentelee San Franciscossa. Hänellä on tällä hetkellä kaksi työpaikkaa, sillä hän johtaa San Franciscossa organisaatiota, joka tarjoaa kuuroille muun muassa tulkkaus-, edunvalvonta- ja työllistymispalveluja. Tämän lisäksi hän toimii kuurojen maailmanliiton WFD:in toiminnanjohtajana. Toiminnanjohtajan sijaisuus on 1,5 vuoden määräaikaisuus.

Kuurojen maailmanliitossa Rodgersin tavoitteena on kehittää liiketoimintapuolta. WFD:n rahoitus on jatkuvasti vähentynyt, jolloin maailman kuurojen hyväksi tehtävä edunvalvontatyö on vaarantunut. Tällä hetkellä WFD:llä on vain kaksi kokopäiväistä ja yksi osa-aikainen työntekijä.

- Tavoitteena on, että WFD ei olisi riippuvainen muista, vaan pystyisi turvaamaan oman toimintansa, pohtii Rodgers.

Rodgers pyrkii myös etsimään ratkaisuja, joilla saadaan minimoitua kulut ja maksimoitua resurssit.

WFD hallitus Georgiassa

Kuurojen maailmankongressissa Pariisissa valittiin maailmanliitolle uusi hallitus. 11 hallituksen jäsenestä kolme on vanhoja ja kahdeksan uusia. Uusi hallitus kokoontui 22.-26. marraskuuta Georgiaan kokoustamaan. Samalla hallitus tapasi uuden toiminnanjohtajansa ja he työstivät yhdessä toimintasuunnitelman seuraavalle nelivuotiskaudelle.

WFD panostaa jatkossa erityisesti liiton talouden eheytymiseen. Tähän pyritään Rodgersin liiketalousosaamisella ja hallituksen sekä työntekijöiden toiminnalla. Myös viittomakielisten oikeuksien puolesta työskentely ja edunvalvontatyö jatkuvat, kuten tähänkin asti.

- Uskon, että meillä tulee olemaan hyvät neljä vuotta, sanoo Rodgers.

Rodgers toivoo, että maailma auttaa tekemällä yhteistyötä ja tarjoamalla resursseja WFD:in toimintaan.

WFD on maailman jokaisen kuuron oma. Kaikki te olette mukana tässä työssämme.

Katso videolta Raymond Rodgersin haastattelu, haastattelu on tekstitetty suomeksi.

Hyödyllisiä linkkejä