31.10.2019

Kuurot kirjatyöntekijät -näyttely avattu

Kuurojen museon näyttelytilassa Helsingin Valkeassa talossa avattiin Kuurot kirjatyöntekijät -näyttely. Näyttely on avoinna 29.10.2019-4.9.2020.

Museon uusi näyttely kertoo kuurojen toiminnasta kirjapainoalalla 1900-luvulla, kuten kuuron Oskar Wetzellin perustamasta kirjansitomosta sekä kuurojen oman kirjapainon Oy Surdus Ab:n toiminnasta. Kuurojen hakeutuminen kirjapainoalalle 1900-luvun alussa merkitsi isoa muutosta ajattelussa kuuroille sopivista ammattialoista.

Kuurojen museon erikoistutkija Tiina Naukkarinen kertoo, että Oskar Wetzellin, Carl-Eric Martolan, Aura Ahlbäckin ja Osmo Entelän perikuntien tavaralahjoitukset museolle mahdollistivat tämän näyttelyn.

Surduksen elinkaari

Osakeyhtiö Surdus perustettiin 1929 ja se toimi aluksi Helsingin kuuromykkäin yhdistyksen tiloissa. Surduksessa painettiin kuurojen omia julkaisuja, kuten Kuuromykkäin Lehteä, mutta myös pienempiä painotuotteita, kuten erilaisia lomakkeita. Surduksen toiminnan kohtaloksi koitui kapea omistuspohja ja pääomien puute. Konekanta vanheni, eikä sen uusiminen varojen puuttuessa ollut mahdollista. Kirjapaino Surduksen toiminta päättyi vuonna 1979. Sen merkitys kuurojen yhteisölle oli kuitenkin suuri ja se on edelleen tärkeä esimerkki yhteisten ponnisteluiden voimasta.

Kuurot kirjatyöntekijät

Oman kirjapainon ja sitomon lisäksi kuuroja työskenteli myös muissa alan työpaikoissa. Enimmillään kuuroja kirjatyöntekijöitä oli 1970-luvulla, jolloin graafisella alalla työskenteli peräti sata kuuroa henkilöä. Näyttelyn avajaisissa tapasimme Pekka Rissasen, joka on työskennellyt Surduksessa pari vuotta 70-luvun alussa. Surduksen jälkeen Rissanen työllistyi Valtioneuvostoon, jossa työskenteli eläkeikään asti.

- Kyllä tämä näyttely tuntuu hyvin tutulta, tällaista työmme oli, vahvistaa Rissanen.

Näyttely on avoinna yleisölle perjantaisin kello 14-16 sekä sopimuksen mukaan. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Hyödyllisiä linkkejä