11.11.2016

Livs-projektille palkinto vuoden suomenruotsalaisesta palvelusta

• Livs-projektin työntekijät ja opiskelijat kesäisessä kuvassa.
    Livs-projektets personal och studerande. Foto: Jarmo Röksä/Humak
  • Finlandssvenska Teckenspråkiga rf:n hallitus juhlatunnelmissa: Robin Hänninen (siht.), Julia Småroos-Hirvelä, Magdalena Kintopf-Huuhka (pj.), Lena Wenman ja Janne Kankkonen (varapj.).
Humanistisen ammattikorkeakoulu Humakin projekti Lev i vårt språk (Livs) saa palkinnon vuoden suomenruotsalaisesta palvelusta. Palkinnon myöntää Finlandssvenska teckenspråkiga r.f. (FST).

Livs–projekti pyrkii elvyttämään suomenruotsalaista viittomakieltä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa hanketta vetää Humak, ja sen yhteistyökumppaneita ovat Kuurojen Liitto, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf. ja Helsingin yliopisto.

Projektin vetäjä Liisa Halkosaari on otettu siitä, että tunnustus tulee kohteena olevalta kieliryhmältä.

- Se osoittaa, että olemme oikeilla jäljillä ja tämä antaa voimia taistella kielen puolesta, toteaa Halkosaari.

Projektin tärkein tavoite on vahvistaa suomenruotsalaisten kuurojen kielellistä identiteettiä. Projektissa luodaan myös pohjaa suomenruotsalaisen viittomakielen tulkkikoulutukselle. Viime syksynä 16 hengen opiskelijaryhmä aloitti projektissa asiantuntijaopinnot. He perehtyvät muun muassa kääntämiseen ja identiteettiin liittyviin sisältöihin. Tavoitteena on se, että projektin jälkeen voidaan aloittaa tulkkikoulutus suomenruotsalaisella viittomakielellä.

Palkinto myönnettiin lauantaina 12.11.2016 Kiialan kartanossa Porvoossa, missä Finlandssvenska Teckenspråkiga r.f. vietti suomenruotsalaisen viittomakielen päivää.

Hyödyllisiä linkkejä