13.9.2019

Monikielistä sanakirjatyötä ja kielineuvontaa

Kuurojen Liiton viittomakielityö on saanut piristysruiskeen; opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän valtionavustuksen myötä viittomakielityön tiimi on kasvanut viiteen henkeen. Tiimi tarjoaa viittomakielten sanakirja-, kielenhuolto- ja kielineuvontatyötä. Palvelua on saatavilla suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä suomeksi ja ruotsiksi.

Tiimiin kuuluu kaksi suomenkielistä sanakirjantoimittajaa ja kielineuvojaa; Päivi Mäntylä ja Tomas Uusimäki. Lisäksi on kaksi ruotsinkielistä sanankirjantoimittajaa ja kielineuvojaa; Maria Andersson-Koski ja Janne Kankkonen. Tiimiä vetää tutkija Leena Savolainen.

- Tehtävänämme on päivittää viittomakielen perussanakirjaa Suvia sekä suomalaisella että suomenruotsalaisella viittomakielellä. Olemme myös mukana viittomakielten lautakunnan toiminnassa. Ja pian avaamme uuden palvelun; kielineuvonnan, kuvailee Päivi Mäntylä tiimin tehtäviä.

Kielineuvonta on syntynyt tarpeeseen, sillä esimerkiksi Facebookissa esitetään paljon kysymyksiä viittomakielestä ja viittomista. Kielineuvonta-palvelu tarjoaa vastauksia suomalaista ja suomenruotsalaista viittomakieltä koskeviin kysymyksiin, lisäksi palvelusta saa suosituksia ja vinkkejä.

- Suomenruotsalaisen viittomakielen käyttäjät ovat erilaisia, jotkut ovat muuttaneet Ruotsiin ja sieltä takaisin, jotkut ovat asuneet Suomessa koko ajan ja on uutta sukupolvea, eli kielen variaatioita on enemmän kuin suomalaisessa viittomakielessä. Tämän työn myötä edistämme suomenruotsalaisen viittomakielen olemassaoloa tuleville sukupolville, pohtii Janne Kankkonen.

Mitä, missä ja milloin

- Meihin voi kuka tahansa ottaa yhteyttä. Meiltä voi kysyä neuvoa, jos vaikka äidinkieleltään viittomakielinen on pohtinut kavereittensa kanssa jonkin viittoman eri variaatioita, jos tulkki pohtii työhönsä liittyviä viittomia tai jos kuulevien vanhempien kuuron lapsen perheessä pohditaan viittomakieleen liittyviä kysymyksiä, selittää Tomas Uusimäki.

Kielineuvonnan verkkosivulle avataan lähiaikoina yhteydenottokanava, jossa voi lähettää kysymyksen viittomakielellä. Lisäksi yhteyttä voi ottaa Whatsapissa, sähköpostitse ja puhelimitse. Tiedotamme myöhemmin lisää, kun kielineuvontapalvelu on avattu käyttöön.