7.11.2019

Nuorisotyön ohjelmantäyteinen viikonloppu

Marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna nuorisotyöllä piti kiirettä, kun viikonlopun aikana pidettiin nuorisokokous ja nuorisopäivät. Nuorisokokouksessa annettiin ensimmäistä kertaa kunnianosoitus lasten ja nuorten toiminnassa ansioituneelle vapaaehtoiselle. Nuorisopäivät poikkesivat tavanomaisesta, sillä ne järjestettiin risteilynä yhteistyössä Kuuloliiton kanssa.

Perjantaina 3. marraskuuta nuorisokokous pidettiin Valkealla talolla, johon kokoontui edustajia eri puolilta Suomea. Nuorisokokouksen agendassa oli muun muassa tulevien vuosien toiminnan suunnittelu ja uuden nuorisotoimikunnan valinta.

Uuden nuorisotoimikunnan vuodelle 2020 muodostavat puheenjohtaja Milla Pitkänen sekä jäsenet Tessa RauralaMonika Hämälä, Teresa Tiainen, Fanny Wessberg, Saku-Petteri Lehtonen ja Juuso Ojala.

Nuorisotoimikunnan tehtävänä on toimia Kuurojen Liiton nuorisotyön tukena, ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin ja osallistua vaikuttamistyöhön.

Kunnianosoitus

Tänä vuonna myönnettiin ensimmäistä kertaa kunnianosoitus lasten ja nuorten toiminnassa ansioituneelle vapaaehtoiselle. Kuurojen Liiton nuorisotoimikunnan valitsema vuoden 2019 kunnianosoituksen saaja on Jonas Kemppi.

- Olen positiivisesti yllättynyt kunnianosoituksesta, sillä se osoittaa, että tekemäni työ ei ole mennyt hukkaan, iloitsee Jonas.

Jonas on myös tyytyväinen siihen, että tällä kunnianosoituksella nuortenkerhojen tekemä työ voi saada näkyvyyttä. Jonas Kemppi on mukana Helsingin Kuurojen Yhdistyksen nuortenkerhon NK:n toiminnassa. Palkinnon perusteluissa todetaan, että NK heräsi eloon hänen ansiostaan. Jonas on muun muassa ollut mukana järjestämässä tapahtumia 13-17-vuotiaille, kuten Linnanmäki-reissua ja nuorisotaloprojektia.

- Vietin lapsuuteni kokonaan kuulevassa ympäristössä. Vasta yhdeksän vuotta sitten löysin kuurojen maailman, kun osallistuin Kuurojen Liiton järjestämälle urheiluleirille. Leirillä löysin viittomakielisen ympäristön ja uuden kaveripiirin. Haluan, että muutkin nuoret saavat sen, minkä minä olen saanut, kertoo Jonas motivaatiostaan vapaaehtoistyöhön.

Jonas kantaa erityisesti huolta suurien kaupunkien ulkopuolella asuvista nuorista, joilla ei ole viittomakielistä elinympäristöä. Sen takia NK järjesti viime kesänä saamansa avustuksen turvin Linnanmäki-reissun. NK maksoi muualla asuvien nuorten matkakulut, jotta kaikki halukkaat pääsisivät nauttimaan viittomakielisestä seurasta. Lisäksi NK on järjestänyt nuorille mahdollisuuden käydä muutaman kerran kuukaudessa nuorisotalolla viihtymässä viittomakielisen ohjelman parissa.

Kaamosristeily

Nuorisokokouksen jälkeen edustajat siirtyivät viettämään viikonloppua Itämerelle. Kuuloliiton kanssa yhteistyössä järjestetty risteily keräsi mukaan 91 osallistujaa ja kun lukuun lasketaan työntekijät ja tulkit, määrä nousi yli sataan.

Satahenkinen porukka viihtyi risteilyllä ja Tukholman piipahduksella mainiosti. Mukana oli kuuroja, huonokuuloisia, sisäkorvaistutetta käyttäviä, kuurosokeita, eli nuoria oli laidasta laitaan. Yhdessä viitottiin, puhuttiin, laskettiin leikkiä, kisailtiin ja pidettiin hauskaa.

- Palautteet olivat myönteisiä ja vastaavaa tapahtumaa toivottiin jatkossakin, päättää nuorisosihteeri Juha Vahtera.

Hyödyllisiä linkkejä